Зміст |
Автори:
О. Услу, Університет Сакар’я (Туреччина)
Сторінки: 161-172
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-13
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Феномен лідерства викликає науковий інтерес та дискусію серед дослідників різних наукових напрямів. Так, наразі значну кількість досліджень присвячено вивченню питань теорії лідерства. Не зважаючи на значний науковий доробок у цьому напрямі, світовою наукової спільнотою узагальнену теорію лідерства досі не прийнято. У зв’язку з цим, актуальнимє аналіз та систематизація теоретичних досліджень щодо теорій лідерства. Таким чином, виходячи із вищезазначеного, метою статті є дослідження традиційних та сучасних теорій лідерства, а саме: теорії видатної особистості, теорії лідерських якостей лідера, поведінкової теорії та теорії обставин. У ході дослідження автором запропоновано класифікувати теорії на універсальну теорію лідерства та теорію обставин. При цьому у статті систематизовано основні особливості, положення, недоліки зазначених теорій лідерства. Результати узагальнення та систематизації наукових напрацювань з визначеної проблематики свідчать, що теорії видатної особистості та лідерських якостей лідера відрізняються між собою, незважаючи на те, що у більшості наукових літературних джерел вищезазначені теорії розглядаються як єдине ціле. Автор обґрунтовує недосконалість та неефективність теорії видатної особистості, оскільки вона не враховує гендерний фактор. У статті визначено, що теорія видатної особистості та теорія лідерських якостей лідера – першітеорії, в яких лідерство досліджено та описано із наукової точки зору. При цьому автором наголошено, що світова наукова спільнота не має єдиної точки зору, які саме теорії першими розкрили сутність лідерства з наукової точки зору. Результати аналізу показали, що значна частка теорій лідерства, включаючи теорію обставин, має Північноамериканське походження, що обумовлює появу протиріч за умови їх використання в інших частинах світу. Автором визначено, що наразі використовується більше ста стилів лідерства, більшість з яких є аналогами або модифікацією попередніх та повторюють один одного. У статті представленні результати дослідження, що дають загальну характеристику сучасних та традиційних теорій лідерства з критичної точки зору. Автором наголошено, що отримані результати дослідженняможуть слугувати відправною точкою подальшого розвитку наукової дискусії з питань теорій лідерства, організаційної поведінки та менеджменту.
Ключові слова: лідерство, теорія видатної особистості, теорія лідерських якостей лідера, поведінкова теорія, теорія обставин.
Класифікація JEL: M10, M12.
Цитувати як: Uslu, O. A. (2019). A general overview to leadership theories from a critical perspective Marketing and Management of Innovations, 1, 161-172. https://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-13
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Allio, R. J. (2013). Leaders and leadership-many theories, what advice reliable? Strategy and Leadership, 41(1), 4–14.
- Amanchukwu, R.G. Stanley, G. J. & Ololube, N. P. (2015). A review of leadership theories, principles and styles and their relevance to educational management. Management, 5(1), 6-14.
- Avolio BJ. (2007). Promoting more integrative strategies for leadership theory-building. American Psychologist, 62, 25–33.
- Barling, J., Christie, A., & Hoption, C. (2011). Leadership. In S. Zedeck (Ed.), APA handbook of industrial and organizational psychology, Vol 1: Building and developing the organization. APA Handbooks in Psychology. (pp. 183– 240). American Psychological Association.
- Bennis W. G. (2007). The challenges of leadership in the modem world—Introduction to the special issue. American Psychologist, 62, 2–5.
- Billig, M. (2015). Kurt Lewin’s leadership studies and his legacy to social psychology: is there nothing as practical as a good theory? Journal for the Theory of Social Behaviour, 45(4), 440–460.
- Bolden, R., Gosling, J., Marturano, A. & Dennison, P. (2003). A review of leadership theory and competency frameworks. Edited version of a report for Chase Consulting and the management standarts centre, Exeter, UK.
- Carlyle, T. (1993). On-Heores, Hero-Worship, and the Heroic in History. An Electronic Classics Series Publication.
- Cherry, K. (2018). Situational leadership theory. Retrieved from: https://www.verywellmind.com/what-is-the-situational-theory-of-leadership-2795321.
- Daft, R. L., Kendrick, M. & Vershinina, N. (2010). Management. Cengage Learning Emea, UK.
- Derue, D. S., Nahrgang, J. D., Wellman, N. & Humprey, S. E. (2011). Trait and behavioral theories of leadership: An integration and meta-analytic test of their relative validity. Personnel Psychology, 64, 7–52.
- Fiedler, F. E. (1975). The leadership game. Matching the man to the situation. Organizational Dynamics, 4(3), 6–16.
- Fiedler, F. E. (2006). The contingency model: a theory of leadership effectiveness. In Levine, J. M. & Moreland, R. L. (Eds.), Small Groups Key Readings, Psychology Press, New York.
- Fleeor, J. W. (2006). Trait approach to leadership. Encyclopedia od Industrial and Organizational Psychology, Sage Publications.
- Flocy, J. (2017). Responsible leadership: A behavioural perspective. Doctoral Dissertion Submitted to Lee Kong Chian School of Business.
- Gill, R. (2011). Teory and practice of leadership (2nd ed.). London: Sage.
- Goff, D. G. (2003). What do we know about good community college leaders: A study in leadership trait theory and behavioral leadership theory. (Report No. JC 030 281). Tampa, FL: Hillsborough Community College. (ERIC Document Reproduction Service No. ED476456).
- Gordon, J. R. (1991). A Diagnostic Approach to Organizational Behavior. Allyn and Bacon, Usa.
- Graeff, C. L. (1983). The situational leadership theory: a critical view. Academy of Management Review, 8(2), 285–291.
- Griffin, R. W. (1990). Management. 3rd Edition, Houghton Mifflin Company, Boston, Usa.
- Grint, K. (2011). A history of leadership. In: Bryman A, Colinson D, Grint K, et al. (eds) The Sage Handbook of Leadership. Los Angeles: Sage, 3–14.
- Harrison, C. (2018). Leadership Research and Theory. In: Leadership Theory and Research. Palgrave Macmillan, Cham.
- House, R. J. (1971). A path-goal theory of leader effectiveness. Administrative Science Quarterly, 16, 321-338.
- House, R. J., & Aditya, R. N. (1997). The cocial scientific study of Leadership: Quo vadis? Journal of Management, 23, 409–473.
- Jago, A. G. (1982). Leadership: Perspectives in Theory and Research. Management Science, 28(3), 315–336.
- Johns, H. E. & Moser, H. R. (2001). From trait to transformation: the evoluation of leadership theories. Education, 110(1), 115–122.
- Judge, T. A., Bono, J. E., Ilies, R. & Gerhardt, M. G. (2002). Personeality and leadership: A qualitative and quantitative review. Journal of Applied Psychology, 87(4), 765–780.
- Kirkpatrick, S. A. & Locke, E. A. (1991). Leadership: do traits matter? Academy of Management Executive, 5(2), 48–60.
- Kraft, M. H. G. (2018). Antecedents&Perspectives of Ambidextrous Leadership. Marketing and Management of Innovations, 4, 5-13.
- Lewin, K., Lippert, R., & White, R. K. (1939). Patterns of aggressive behavior in experimentally created social climates. Journal of Social Psychology, 10(2), 271–301.
- Likert, R. (1979). From production-and employee-centerednes to systems 1-4. Journal of Management, 5, 147–156.
- Mann, R. (1959). Leadership Theory and Practice. In Northouse, P. Thousand Oaks, CA: Sage Publishing.
- Mirzoeff, N. (2006). On visuality. Journal of Visual Culture, 5(1), 53–79.
- Northcraft, G. B. & Neale, M. A. (1990). Organizational Behavior A Management Challenge. The Dryden Press, Usa.
- Northouse, P. G. (2010). Leadership: Teory and practice (5th ed.). Tousand Oaks: CA: Sage.
- Pasa, S. F., Kabasakal, H., & Bodur, M. (2001). Society, organizations, and leadership in Turkey. Applied Psychology: An International Review, 50, 559–589.
- Pierce J. L. & Dunham, R. B. (1990). Managing. Scott, Foresman/Little, Brown Higher Education, London, England.
- Robbins, S. P. & T. A. Judge. (2012). Örgütsel Davranış 14. Basımdan Çeviri, Ed. Erdem, İ. Nobel Yayıncılık.
- Robbins, S. P. (2001). Organizational Behavior. 9th Edition, Prenctice Hall International, New Jersey.
- Rue, L. W. and L. L. Byars (1990). «Supervision». 3rd Edition, Irwin, Boston.
- Schriesheim, C. A., Tolliver, J. M. & O. C. Behling (2001). Leadership Theory: Some Implications for Managers in Dynamics of Leadership, ed. C. M. Watson, Jaico Publishing House, Mumbai.
- Seigel, J. P. (1995). Thomas Carlyle. Routledge, London and New York.
- Shonhiwa, D. C. (2016). An Examination of the Situational Leadership Approach: Strengths and Weaknesses. Cross-Currents: An International Peer-Reviewed Journal on Humanities & Social Sciences, 2(2), 35–40.
- Sprector, B. A. (2016). Carlyle, Freud, and the Great Man Theory more fully considered. Leadership, 12(2), 250–260.
- Stogdill, R. M. (1948). Personal factors associated with leadership: A survey of the literature. Journal of Psychology, 25, 35–71.
- Stogdill, R.M. (1974). Handbook of leadership: A survey of the literature, New York: Free Press.
- Van Wart, M. (2003). Public-sector leadership theory: An assessment. Public Administration Review, 63(2), 214–229.
- Yukl, G. (1989). Managerial leadership: a review of theory and research. Journal of Management, 15(2), 251–289.
|