Зміст |
Автори:
Н.І. Горбаль, Національний університет «Львівська політехніка» (м Львів, Україна) К.О. Дзюбіна, Національний університет «Львівська політехніка» (м Львів, Україна) У.І. Моторнюк, Національний університет «Львівська політехніка» (м Львів, Україна)
Сторінки: 96-110
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2017.3-10
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Проаналізовано й виявлено ключові чинники та тенденції розвитку українського ринку маркетингових комунікацій. Чинники трансформації маркетингових комунікацій згруповано за джерелом виникнення (ініціювання) і ключові з них (економічна ситуація в країні, розвиток товарного ринку, стан ринку засобів масової інформації, особливості розвитку маркетингової діяльності) системно проаналізовано. Сформовано рекомендації українським підприємствам щодо вдосконалення інструментів маркетингових комунікацій в умовах кризи, глобалізації та євроінтеграції.
Ключові слова: маркетингові комунікації, інструменти, медіа-середовище, медіа-ринок, ЗМІ, інтернет-маркетинг, чинники, джерело виникнення (ініціювання), підприємство, споживач, прос’юмер, трансформація, глобалізація, євроінтеграція.
Класифікація JEL: M30, M31, F63.
Цитувати як: Horbal, N., Dzyubina K. & Motorniuk, U. (2017). Transformation of Marketing Communications of Ukrainian Enterprises in the Conditions of Crisis, Globalization, and European Integration Marketing and Management of Innovations, 3, 96-110. https://doi.org/10.21272/mmi.2017.3-10
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Zakon Ukrainy «Pro suspilne telebachennia i radiomovlennia Ukrayiny» № 1227–7 17.04.2014 [Law of Ukraine «On public television and radio of Ukraine»]. zakon2.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1227–18 [in Ukrainian].
- Baudrillard, Zh. (2006). Obschestvo potrebleniya. Ego mify i struktury [The Consumer Society: Myths and Structures]. Moscow: Respublika. Kulturnaya revoliutsiya [in Russian].
- U 2016 godu inflyatsiya v Ukraine sostavit 15% (2014, April 1) [In 2016 inflation in Ukraine will amount to 15%] [Site of journal «Ukrayinska Pravda»]. www.pravda.com.ua/en. Retrieved from http://www.epravda.com.ua/rus/news/2016/04/1/587757/ [in Russian].
- Holenko, Yu.B. Rynok marketynhovykh komunikatsii v Ukraini [Marketing communications market in Ukraine]. (n.d.). www.rusnauka.com. Retrieved from www.rusnauka.com/6_PNI_2014/Economics/6_159932.doc.htm [in Ukrainian].
- Hrebeniukova, O. Suchasna struktura kompleksu marketynhovykh komunikatsii (2015). [The current structure of marketing communications complex]. Traektoriya nauki. Elektronnyiy nauchnyiy zhurnal. – The trajectory of science. Electronic scientific journal. Retrieved from www.pathofscience.org/index.php/ps/article/download/6/26 [in Ukrainian].
- Dzyubina, K.O., & Lovkin, H.H. (2014). Zvorotni materialni potoky yak rezultat rozvytku kultury odnorazovoho vykorystannia [Reverse material flows as a result of the disposable culture] Tezy dopovidei V Mizhnarodnoi naukovо–praktychnoi konferentsii «Upravlinnia innovatsiinym protsesom v Ukraini: nalahodzhennia vzaiemodii mizh uchasnykamy». – Abstracts of Papers of the 5th International scientific-practical conference «Management of innovative processes in Ukraine: establishing cooperation between the parties». (pp. 191-194). Lviv, Lviv Polytechnic National University Publishing House [in Ukrainian].
- Dlyhach, A. (n.d.). 12 trendiv u komunikatsiiakh z kliientamy [12 Trends in communication with customers]. hub.kyivstar.ua. Retrieved from http://hub.kyivstar.ua/12–trendiv–u–komunikatsiyah–z–kliyentami/ [in Ukrainian].
- Dolinska, R.R., & Pitkevych, K.O. (2014). Mizhnarodnyi dosvid vykorystannia malobiudzhetnykh tekhnolohii u kompleksi marketynhovykh komunikatsii [International experience of using low-cost technologies in the marketing communications sector]. Sbornik nauchnyih trudov «Vestnik NTU «HPI»: AktualnI problemi upravlinnya. – Collections of the Scientific Papers «Vestnik NTU» HPI»: Current management issues, 45 (pp. 8 -14) [in Ukrainian].
- Illiashenko, S.M., & Ivanova, T.E. (2015). Instrumenty ta metody prosuvannia produktsii v Internet: Analitychnyi ohliad [Tools and methods of product promotion in the Internet: Analytical review]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and Management of Innovations, 3, 20-32 [in Ukrainian].
- Infliatsiia v Ukraini 2016 siahne 17–18 % — analityky (2016). [Inflation in Ukraine in 2016 will reach 17-18% – analysts] [Site of Agricultural News Agency]. agravery.com. Retrieved from http://agravery.com/uk/posts/show/inflacia–v–ukraini–2016–sagne–17–18–analitiki [in Ukrainian].
- Kakoy reklame doveryayut ukraintsyi (2015, October 5). [What kind of advertising do Ukrainians trust] [Site of «Delo.ua»]. delo.ua. Retrieved from http://delo.ua/business/kakoj–reklame–doverjajut–ukraincy–304953/ [in Russian].
- Kupivelna spromozhnist ukraintsiv u 2008 i 2015 rokah. Infografika (2015, October 26). [The purchasing power of Ukrainians in 2008 and 2015. Infographics] [Site of First News Agency «Volyn news»]. volynnews.com. Retrieved from http://www.volynnews.com/news/society/kupivelna–spromozhnist–ukrayintsiv–u–2008–i–2015–rokakh–infohrafika/ [in Ukrainian].
- Lazebnyk, M. (n.d.) Vybor reklamodatelya 2016. Kogo hotyat nashi (vashi) klienty. [An advertiser choice 2016. What kind of people do our (yours) customers want]. Site of «Vseukrainskoi reklamnoi koalіtsіi» – Site of «Ukrainian Advertising Coalition». vrk.org.ua. Retrieved from http://vrk.org.ua/ [in Russian].
- Lazebnik, M. (2015). Ob’em reklamnogo rynka Ukraini 2015 i prognoz ob’emov rynka 2016. Ekspertnaya otsenka Vseukrainskoy reklamnoy koalitsii [The volume of the advertising market of Ukraine in 2015 and market volume forecasts in 2016. The expertise of All-Ukrainian Advertising Coalition]. Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, 6 (93), 41-47 [in Russian].
- Mozgova, V.G. (2013). Instrumenty Internet–marketynhu ta yikh perevahy dlia suchasnykh ukrainskykh pidpryiemstv [Internet-marketing tools and their benefits for modern Ukrainian enterprises]. Efektyvna ekonomika – Efficient Economy, 10, 79-86 [in Ukrainian].
- Mokliak, M.V., Bondarenko, Yu.E, &. Fedorenko, O.V. (2015). Problemy vprovadzhennia ta upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu na ukrainskykh pidpryiemstvakh [Problems of implementation and management of marketing activity at Ukrainian enterprises]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and national economic problems, 3, 366-369 [in Ukrainian].
- Nynishnia kryza vdaryla po statkakh ukraintsiv bilshe, nizh u 2008–2009 rokakh (2016, January 31) [The crisis hits the Ukrainian wealth higher than in 2008-2009] [Site of «Express online»]. m.expres.ua. Retrieved from http://m.expres.ua/#!/n/171342 [in Ukrainian].
- Poklonska, L.S. (2016). Doslidzhennia suchasnoho stanu reklamnoho rynku Ukrainy [The study of the advertising market current state in Ukraine]. Tehnologicheskiy audit i rezervyi proizvodstva – Technological audit and production of reserves, 4/5 (30), 4-13 [in Ukrainian].
- Pro Ukrainsku asotsiatsiiu marketynhu [About the he Ukrainian Association of Marketing]. (n.d.). uam.in.ua/. Retrieved from http://uam.in.ua/ukr/ [in Ukrainian].
- Prohrama seminaru z marketynhu «Forum West Marketynh» [Marketing Workshop program «Forum West Marketing»]. (2016, September 30). marketingteam.lviv.uа. Retrieved from http://marketingteam.lviv.ua/ [in Ukrainian].
- Ryzhkova, H.A. (2014). Osoblyvosti i perspektyvy rozvytku rynku marketynhovykh komunikatsii v Ukraini [Features and prospects of the communications market in Ukraine]. Ekonomichnyi Nobelivskyi visnyk – Nobel Economic Bulletin, 1 (7), 375–382 [in Ukrainian].
- Reshetnikova, I.L. (2016). Vplyv ekonomichnoi kryzy na povedinku vitchyznianykh spozhyvachiv i spryiniattia innovatsii [The impact of the economic crisis on domestic consumers behavior and perception of innovation]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and Management of Innovation, 4, 191-205 [in Ukrainian].
- Smolianiuk, O.V. (2015). Marketynhovi komunikatsii v Interneti [Marketing Communications in the Internet]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: DVNZ «KNEU im. V.Hetmana» [in Ukrainian].
- Sokol, P.M., & Martyrosova, K.V. (2016). Doslidzhennia marketynhovoho komunikatsiinoho rynku Ukrainy dlia silskohospodarskykh pidpryiemstv [Research of marketing communication market of Ukraine for agricultural enterprises]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika» – Electronic scientific specialized edition «Effective economy», 3. Retrieved from www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4852 [in Ukrainian].
- Solomyanyuk, N.M. (2014). Suchasni tendentsii formuvannia biudzhetu marketynhu na ukrainskykh pidpryiemstvakh [Current trends of marketing budgeting at Ukrainian enterprises]. Investytsii: praktyka i dosvid – Investments: practice and experience, 10, 28-32 [in Ukrainian].
- Tkachuk, A.V. (2014). Aktualni problemy mizhnarodnoi komunikatsiinoi polityky firm na rynku Ukrainy [Actual problems of international communication policy of companies in Ukraine]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika» – Electronic scientific specialized edition «Effective economy». Retrieved from www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3138 [in Ukrainian].
- Iurko, I.V. (2012). Evoliutsiia teorii marketynhu v konteksti ukrainskykh realii [The evolution of marketing theory in the context of Ukrainian realities]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli – Scientific Herald of Poltava University of Economics and Trade, 3 (54), 127–131 [in Ukrainian].
- Yak zminytsia spozhyvchyi koshyk ukraintsiv u 2016 rotsi: infohrafika (2016, July 24). [How will the Ukrainian consumer basket in 2016 change: infographics] [Site of News Agency «Obozrevatel»]. www.obozrevatel.com. Retrieved from https://www.obozrevatel.com/ukr/finance/economy/18032-yak-zminitsya-spozhivchij-koshik-ukraintsiv-v-2016-rotsi-infografika.htm [in Ukrainian].
- Contemporary Media Use in Ukraine (n.d.). [Site of Broadcasting Board of Governors «GALLUP»]. www.bbg.gov. Retrieved from: www.bbg.gov/wp–content/media/2014/06/Ukraine–research–brief.pdf.
- Petersen, J.A. (2015). Marketing Communication Strategies and Consumer Financial Decision Making: The Role of National Culture. Journal of Marketing, 79(1), 44–63.
- Public Authority Bodies Performance in Information Policy and Media Regulation Field: Monitoring Report (1st half of 2016) (2016). [Site «Media Sapiens»]. osvita.mediasapiens.ua. Retrieved from http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/in_english/public_authority _bodies_ performance _in_information_policy_and_media_regulation_field_monitoring_report_1st_half_of_2016/.
- Report «Internet Retailing in Ukraine» (2016, January). [Site «Euromonitor International»] euromonitor.com. Retrieved from http://www.euromonitor.com/internet-retailing-in-ukraine/report.
- Report «Retailing in Ukraine» (2016). [Site «Euromonitor International»] euromonitor.com. Retrieved from http://www.euromonitor.com/retailing-in-ukraine/report.
- Survey «Attitude of population to media, propaganda and media–reforms during the conflict time» (2015, July 20). [Site «Media Sapiens»]. osvita.mediasapiens.ua. Retrieved from http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/in_english/survey_ attitude_of_population_to_media_propaganda_and_mediareforms_during_the_conflict_time/.
- Tomše, D., & Snoj, B. (2014). Marketing communication on social networks: Solution in the times of crisis. Marketing, 45 (2), 131–138. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/269658460_Marketing_communication_ on_social_networks_Solution_in_the_times_of_crisis.
- Ukraine Country Factfile (n.d.). [Site «Euromonitor International»] euromonitor.com. Retrieved from http://www.euromonitor.com/ukraine/country-factfile.
- Ukraine profile – Media (2015). [Site of «BBC News»] bbc.co.uk. Retrieved from http://www.bbc.co.uk/search?q=Ukraine+profile+%E2%80%93+Media+&sa_f=search-product&scope=.
- Ukraine: Country Profile (2016). [Site «Euromonitor International»] euromonitor.com. Retrieved from http://www.euromonitor.com/ukraine-country-profile/report.
- Zhiwei, L., & Sangwon, P. (2015, April). What makes a useful online review? Implication for travel product websites. Tourism Management, 47, 140–151.
|