Зміст |
Автори:
Сандіп Кумар Дей, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9103-5422 Університет імені Томаша Бата в Зліні (Чеська Республіка) Зузана Вакулчікова, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2549-6423 Університет імені Томаша Бата в Зліні (Чеська Республіка) Зузана Тучкова, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7443-7078 Університет імені Томаша Бата в Зліні (Чеська Республіка)
Сторінки: 218-229
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-17
Отримано: 10.06.2021
Прийнято: 28.10.2021
Опубліковано: 30.12.2021
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
У статті авторами відмічено, що інновації провокують стрімкий розвиток туристичного сектору забезпечуючи дотримання основних принципів сталого розвитку. Узагальнення результатів теоретичного аналізу засвідчили, що наявні наукові напрацювання з означеної проблематики неповною мірою враховують вплив інновацій на сталий розвиток туристичного сектору. З огляд на це, метою статті є оцінювання впливу технічних та технологічних інновацій на діяльність туристичних компаній, на прикладі Чеської Республіки. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 96 туроператорів віком від 18 до 40 років, які працюють у малих, середніх та великих туристичних агенціях. У ході опитування визначено ставлення респондентів до впровадження інновацій у туристичному секторі. Емпіричне дослідження проведено з використанням двоетапної методики опрацювання статистичних даних, яка передбачає застосування інструментарію PLS-SEM та GLM-моделювання. Отримані результати засвідчили, що технічні інновації мають тісний та прямий зв’язок із прибутковістю компанії, а також є сірою зоною у туристичному бізнесі Чеської Республіки. З метою визначення перспективних напрямів підвищення конкурентоспроможності туристичних агенцій Чеської Республіки здійснено критичний аналіз систем впровадження технологічних інновацій на туристичних підприємствах Колумбії (PICTE). У ході дослідження встановлено, що туристичні підприємства, які не впроваджують технологічні інновації є більш чутливими до змін ринкового середовища. Авторами зазначено, що COVID-19 прискорив розвиток VUCA-середовища (нестабільність, невизначеність, складність та неоднозначність) у туристичному секторі Чеської Республіки. Низка туристичних компаній (переважно середні або малі) скоротили або зупинили свою діяльність. Перед туристичним сектором постає необхідність не лише інвестувати у сучасні технології, але й забезпечувати розвиток компетенцій персоналу компаній. У статті представлено стратегії картографування людських ресурсів та цифрових трансформацій для розвитку туристичного сектору. Враховуючи отримані результати, подальші дослідження мають бути спрямовані на аналіз схильності малих та середніх компаній до впровадження інновацій.
Ключові слова: бізнес-інновації, туристичний бізнес, динаміка організації, сталий розвиток. .
Класифікація JEL: M21, L25, O31.
Цитувати як: Dey, S. K., Vaculcikova, Z., & Tuckova, Z. (2022). Measuring business process innovations among tourism enterprises in the Czech Republic: a PLS-GLM approach Marketing and Management of Innovations, 4, 218-229. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.4-17
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Abernathy, W. J., & Utterback, J. M. (1978). Patterns of industrial innovation. Technology review, 80(7), 40-47. [Google Scholar]
- Akinwale, Y. O., Adepoju, A. O., & Olomu, M. O. (2017). The impact of technological innovation on SME’s profitability in Nigeria. International Journal of Research, Innovation and Commercialisation, 1(1), 74-92. [Google Scholar] [CrossRef]
- Atalay, M., Anafarta, N., & Sarvan, F. (2013). The relationship between innovation and firm performance: An empirical evidence from Turkish automotive supplier industry. Procedia-social and behavioral sciences, 75, 226-235. [Google Scholar] [CrossRef]
- Baaijens, S., & Nijkamp, P. (2000). Meta-analytic methods for comparative and exploratory policy research: an application to the assessment of regional tourist multipliers. Journal of Policy Modeling, 22(7), 821-858. [Google Scholar] [CrossRef]
- Baer, M., & Frese, M. (2003). Innovation is not enough: Climates for initiative and psychological safety, process innovations, and firm performance. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 24(1), 45-68. [Googler Scholar] [CrossRef]
- Baglieri, D., & Consoli, R. (2009). Collaborative innovation in tourism: managing virtual communities. TQM Journal, 21(4), 353. [Google Scholar] [CrossRef]
- Bowen, J. T. (2010). The economic geography of air transportation: space, time, and the freedom of the sky. Routledge. [Google Scholar]
- Canh, N. T., Liem, N. T., Thu, P. A., & Khuong, N. V. (2019). The impact of innovation on the firm performance and corporate social responsibility of vietnamese manufacturing firms. Sustainability, 11(13), 3666. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ceylan, C. (2013). Commitment-based HR practices, different types of innovation activities and firm innovation performance. The International Journal of Human Resource Management, 24(1), 208-226. [Google Scholar] [CrossRef]
- Cho, Y. S., & Linderman, K. (2020). Resource-based product and process innovation model: Theory development and empirical validation. Sustainability, 12(3), 913. [Google Scholar][CrossRef]
- Cruz, Z. L. (2005). Principles of Tourism Part Ii’2005 Ed. Rex Bookstore, Inc. [Google Scholar]
- Damanpour, F. (1991). Organizational innovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of management journal, 34(3), 555-590. [Google Scholar] [CrossRef]
- Damanpour, F., & Gopalakrishnan, S. (2001). The dynamics of the adoption of product and process innovations in organizations. Journal of management studies, 38(1), 45-65. [Google Scholar] [CrossRef]
- Dey, S. K., Khan, K. A., Tuckova, Z., & Jibril, A. B. (2020a). Motivation among travel agents in India: The moderating role of employee’s expertise and marital status. Problems and Perspectives in Management, 18(2), 453. [Google Scholar] [CrossRef]
- Dey, S. K., Ratilla, M., Tuckova, Z., & Hung, V. V. (2020b). Explaining green purchase behaviour through generational cohort theory: A conceptual study. Proceedings of the 14th International Scientific Conference INPROFORUM Business Cycles – More than Economic Phenomena, 1–4. Retrieved from [Link]
- Estabrook, R., & Neale, M. (2013). A comparison of factor score estimation methods in the presence of missing data: Reliability and an application to nicotine dependence. Multivariate behavioral research, 48(1), 1-27. [Google Scholar] [CrossRef]
- Fagerberg, J., & Godinho, M. M. (2004). Innovation and catching-up. Georgia Institute of Technology. [Google Scholar]
- Farrell, A. M. (2010). Insufficient discriminant validity: A comment on Bove, Pervan, Beatty, and Shiu (2009). Journal of business research, 63(3), 324-327. [Google Scholar] [CrossRef]
- Grice, J. W. (2001). Computing and evaluating factor scores. Psychological methods, 6(4), 430. [Google Scholar] [CrossRef]
- Guisado-Gonzalez, M., Guisado-Tato, M., & Rodríguez-Domínguez, M. (2014). Testing the relationship between product innovation and process innovation: a comparative analysis of tourism and manufacturing sectors. European Journal of Tourism Research, 8(1), 66-82. [Google Scholar]
- Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sarstedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European business review, 31(1), 2-24. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hair, J., Hollingsworth, C. L., Randolph, A. B., & Chong, A. Y. L. (2017). An updated and expanded assessment of PLS-SEM in information systems research. Industrial Management and Data Systems, 117(3), 442–458. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hair, Joe F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & Kuppelwieser, V. G. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European Business Review, 26(2), 106–121. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hjalager, A. M. (2002). Repairing innovation defectiveness in tourism. Tourism management, 23(5), 465-474. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hjalager, A. M. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism management, 31(1), 1-12. [Google Scholar] [CrossRef]
- Huber, P., Ronchetti, E., & Victoria‐Feser, M. P. (2004). Estimation of generalized linear latent variable models. Journal of the Royal Statistical Society: Series B (Statistical Methodology), 66(4), 893-908. [Google Scholar] [CrossRef]
- Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of business research, 64(4), 408-417. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kanter, R. M. (1983). Frontiers for strategic human resource planning and management. Human Resource Management, 22(1‐2), 9-21. [Google Scholar] [CrossRef]
- Krcal, O. (2014). The relationship between profitability, innovation and technology gap: A basic model. Review of Economic Perspectives, 14(3), 215-231. [Google Scholar] [CrossRef]
- Leiponen, A. (2006). Organization of knowledge exchange: an empirical study of knowledge-intensive business service relationships. Economics of Innovation and New Technology, 15(4-5), 443-464. [Google Scholar] [CrossRef]
- Mai, A. N., Van Vu, H., Bui, B. X., & Tran, T. Q. (2019). The lasting effects of innovation on firm profitability: panel evidence from a transitional economy. Economic research-Ekonomska istraživanja, 32(1), 3411-3430. [Google Scholar] [CrossRef]
- Morgan, N. A., Vorhies, D. W., & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic management journal, 30(8), 909-920. [Google Scholar][CrossRef]
- Pekar, S., & Brabec, M. (2018). Generalized estimating equations: A pragmatic and flexible approach to the marginal GLM modelling of correlated data in the behavioural sciences. Ethology, 124(2), 86-93. [Google Scholar] [CrossRef]
- Pencarelli, T., Bravi, L., Dini, M., & Splendiani, S. (2021). Enhancing customer experience through technological innovation in traditional travel agencies: evidences from Italy. Current Issues in Tourism, 24(5), 590-596. [Google Scholar] [CrossRef]
- Schumpeter, J. A., & Nichol, A. J. (1934). Robinson’s economics of imperfect competition. Journal of political economy, 42(2), 249-259. [Google Scholar] [CrossRef]
- Simon, N., Friedman, J., Hastie, T., & Tibshirani, R. (2011). Regularization paths for Cox’s proportional hazards model via coordinate descent. Journal of statistical software, 39(5), 1. [Google Scholar] [CrossRef]
- Stavropoulos, S., & Skuras, D. (2016). Firm profitability and agglomeration economies: An elusive relationship. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 107(1), 66-80. [Google Scholar] [CrossRef]
- Streukens, S., Leroi-Werelds, S., & Willems, K. (2017). Dealing with nonlinearity in importance-performance map analysis (IPMA): An integrative framework in a PLS-SEM context. In Partial least squares path modeling (pp. 367-403). Springer, Cham. [Google Scholar] [CrossRef]
- Weiermair, K., & Mathies, C. (2004). The tourism and leisure industry: shaping the future. Psychology Press. [Google Scholar]
- Zheng, J., Wu, G., & Xie, H. (2017). Impacts of leadership on project-based organizational innovation performance: The mediator of knowledge sharing and moderator of social capital. Sustainability, 9(10), 1893. [Google Scholar] [CrossRef]
- Zuniga-Collazos, A., Perdomo-Charry, G., & Lozada, N. (2018). Analysis of the relationship between assimilation capabilities and organisational performance. International Journal of Business Innovation and Research, 16(3), 388-398. [Google Scholar]
|