Зміст |
Автори:
Ірина Решетнікова, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1445-4233 д.е.н., Краківський Економічний Університет, Польща Катаржина Санак-Космовска, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3701-8899 доктор хабілітований, Краківський Економічний Університет, Польща
Сторінки: 138-151
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-13
Отримано: 30.12.2022
Прийнято: 25.05.2023
Опубліковано: 30.06.2023
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Стаття присвячена питанню корпоративної соціальної відповідальності бізнесу в умовах російської військової агресії в Україні. Криза, спровокована війною в Україні вплинула на бізнес міжнародних компаній, чиї економічні інтереси були пов’язані із російським ринком. Основною метою проведеного дослідження, результати якого представлені в статті було виявити та з’ясувати роль корпоративної соціальної відповідальності і ставлення до нього бізнесу, а також вплив корпоративної соціальної відповідальності на стратегічні рішення під час війни. Крім того, конкретною метою було виявити вплив агресії Росії проти України на підприємницьку діяльність польських підприємців з огляду на їх ставлення до принципів корпоративної соціальної відповідальності. Цієї мети було досягнуто шляхом аналізу літератури на цю тему, а також інтерв’ю, проведеного на початку 2023 року з вибіркою із 100 польських підприємців. Результати показали, що польські підприємці відчули значні негативні наслідки конфлікту, і більшість із них припинили (43,1%) або призупинили (47,1%) співпрацю з російським ринком. Всупереч очікуванням, небагато компаній (18,4%) назвали цінності корпоративної соціальної відповідальності серед причин такого рішення. Значно більше (понад 50%) було відповідей щодо ризику фінансових втрат, зниження вартості бренду та ризику бойкоту, а також про солідарність з Україною. Результати досліджень свідчать, що спостерігається незначна кореляція між думками респондентів про те, як компанія дивиться на бренди, які вирішили залишитися в Росії, і їхньою оцінкою важливості корпоративної соціальної відповідальності для компанії. Для більшості опитаних компаній (86%) корпоративна соціальна відповідальність має дуже велике значення. Разом з тим, в багатьох випадках все ще існує значний розрив між заявленими діями та зобов’язаннями та фактичними бізнес-рішеннями, прийнятими під час кризи, спровокованою війною. Крім того, компанії, які заявляють про припинення діяльності на час конфлікту, розглядають можливість повернення до колишньої співпраці в майбутньому.
Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, соціальна відповідальність, російська агресія, війна в Україні, реакція бізнесу.
Класифікація JEL: M20, M30, M38, M39.
Цитувати як: Reshetnikova, I., & Sanak-Kosmowska, K. (2023). Corporate Social Responsibility of Companies in the Context of Russian Military Aggression in Ukraine. Marketing and Management of Innovations, 14(2), 138-151. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-13
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Aguilera-Caracuel, J., & Guerrero-Villegas, J. (2018). How corporate social responsibility helps MNEs to improve their reputation. The moderating effects of geographical diversification and operating in developing regions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(4), 355–372. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ali, H. Y., Danish, R. Q., & Asrar-ul-Haq, M. (2020). How corporate social responsibility boosts firm financial performance: The mediating role of corporate image and customer satisfaction. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(1), 166–177. [Google Scholar][CrossRef]
- Antonetti, P., Bowen, F., Manika, D., & Higgins, C. (2020). Hypocrisy in corporate and individual social responsibility: Causes, consequences and implications. Journal of Business Research, 114, 325– 326. [Google Scholar] [CrossRef]
- Asmussen, C.G., & Fosfuri, A. (2019). Orchestrating Corporate Social Responsibility in the Multinational Enterprise. Strategic Management Journal, 40(6), 894–916. [Google Scholar] [CrossRef]
- Astrov, V., Ghodsi, M., Grieveson, R., Holzner, M., Kochnev, A., Landesmann, M., … & Bykova, A. (2022). Russia’s invasion of Ukraine: assessment of the humanitarian, economic, and financial impact in the short and medium term. International Economics and Economic Policy, 19(2), 331-381. [Google Scholar] [CrossRef]
- Baranowska-Prokop, E. (2007). Marketing miedzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje, red. Duliniec, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa. [Google Scholar]
- Bida, M., & Ruda, I. (2022). Economic and financial consequences of war in Ukraine: analysis of development scenarios. Financial Internet Quarterly, 18(3), 88-101. [Google Scholar] [CrossRef]
- Bezvukh, S. V. (2016). Social responsibility of business in times of conflict. Economy and society. Economy and society, 3, 123-129. [Google Scholar]
- Boiko, O. (2022). Social responsibility of business during martial law. Retrieved from [Link]
- Buglewicz, K. (2017). Spoleczna odpowiedzialność biznesu. nowa wartość konkurencyjna. Warszawa. Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. [Google Scholar]
- Bukreieva, D., Denysenko, K. (2022). Social responsibility of business as a basis for ensuring business activity of enterprises: European integration aspect. Economy and society, 38. Retrieved from [Link]
- Carroll, A. B. (2016). Carroll’s pyramid of CSR: taking another look. International journal of corporate social responsibility, 1(1), 1-8. [Google Scholar] [CrossRef]
- Clendaniel, M. (2022). The 10 most innovative companies in corporate social responsibility of 2022. Retrieved from [Link]
- Czubala, A., Jonas A., & Wojnarowska H. (2017) Marketing spoleczny przedsiebiorstw komercyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Krakow. [Google Scholar]
- Chin, M. K., Hambrick, D. C., & Treviño, L. K. (2013). Political Ideologies of CEOs: The Influence of Executives’ Values on Corporate Social Responsibility. Administrative Science Quarterly, 58(2), 197–232. [Google Scholar]
- Chen, C. C., Khan, A., Hongsuchon, T., Ruangkanjanases, A., Chen, Y. T., Sivarak, O., & Chen, S. C. (2021). The role of corporate social responsibility and corporate image in times of crisis: The mediating role of customer trust. International journal of environmental research and public health, 18(16), 8275. [Google Scholar] [CrossRef]
- Chlipala, P., & Żbikowska A. (2022). Konsumpcja w czasach pandemii. jak kryzys spowodowany pandemią covid-19 zmienil zachowania konsumentow? Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Dahlsrud, A. (2008). How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate social responsibility and environmental management, 15(1), 1-13. [Google Scholar] [CrossRef]
- Fu, L., & Boehe, D. (2021). Explainer: what is corporate social responsibility or CSR – and what do investors need to know? Retrieved from [Link]
- Gazzola, P., Paterson, A., Amelio, S., Grechi, D., & Cristina, S. (2023). The role of individual social responsibility and corporate social responsibility in the tax fraud war: A comparison between the priorities of Italian and Romanian consumers. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. [Google Scholar] [CrossRef]
- Greenaway, K. (2022). 5 Ways to Win at Corporate Social Responsibility in 2022. Retrieved from [Link]
- Gole, I., Balu, F. O., Negescu, M. D. O., & Dima, C. (2022). Economic Implications of the Effects of the Ukrainian War. European Journal of Sustainable Development, 11(4), 17-17. [Google Scholar] [CrossRef]
- Steele, R. (2010). Guidance on social International standard. ISO 26000:2010. First edition. Retrieved from [Link]
- Ioannou, I., & Serafeim, G. (2015). The impact of corporate social responsibility on investment recommendations: Analysts’ perceptions and shifting institutional logics. Strategic management journal, 36(7), 1053-1081.[Google Scholar] [CrossRef]
- Janoskova, M., & Palascakova, D. (2018). Corporate Social Responsibility as a strategic goal in business: A case study. Corporate Social Responsibility (CSR): Practices, Issues and Global Perspectives, 109-144. [Google Scholar]
- Javed, M., Rashid, M. A., Hussain, G., & Ali, H. Y. (2020). The effects of corporate social responsibility on corporate reputation and firm financial performance: Moderating role of responsible leadership. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(3), 1395-1409. [Google Scholar] [CrossRef]
- Khudaykulova, M., Yuanqiong, H., & Khudaykulov, A. (2022). Economic consequences and implications of the Ukraine-russia war. International Journal of Management Science and Business Administration, 8(4), 44-52. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kurland, N. B., Baucus, M., & Steckler, E. (2022). Business and society in the age of COVID‐19: Introduction to the special issue. Business and Society Review, 127, 147-157. [Google Scholar] [CrossRef]
- (2023). 37th issue of the weekly digest on impact of foreign companies’ exit on RF economy. Kyiv School of Economics. Retrieved from [Link]
- Latapi Agudelo, M. A., Johannsdottir, L., & Davídsdottir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. International Journal of Corporate Social Responsibility, 4(1), 1-23. [Google Scholar] [CrossRef]
- Lee, J. E., & Yang, Y. S. (2022). The Impact of Corporate Social Responsibility Performance Feedback on Corporate Social Responsibility Performance. Frontiers in Psychology, 13. [Google Scholar]
- Lindeque, J., Samuel, O., & Kraft, C. (2022). Small Businesses’ Social Responsibility and Political Activity Survey Studies: A Review, Synthesis, and Research Agenda. SAGE Open, 12(2), 21582440221085020. [Google Scholar]
- Lytvynova, I., Ignatyuk, A., Knir, M., & Liubkina, O. (2022). The impact of the war with Russia on the export/import of Ukraine and possible tools to restore the Ukrainian economy. Amazonia Investiga, 11(53), 16-25. [Google Scholar] [CrossRef]
- On the approval of the Concept of implementation of state policy in the sphere of promoting the development of socially responsible business in Ukraine for the period until 2030. Retrieved from [Link]
- Pajuste, A., & Toniolo, A. (2022). Corporate Response to the War in Ukraine: Stakeholder Governance or Stakeholder Pressure?. Available at SSRN 4183604. [Google Scholar] [CrossRef]
- Paliwoda-Matiolanska, A. (2014). Odpowiedzialność spoleczna w procesie zarządzania przedsiebiorstwem, wyd. 2, C.H. Beck, Warszawa. [Google Scholar]
- Prohorovs, A. (2022). Russia’s war in Ukraine: Consequences for European countries’ businesses and economies. Journal of risk and financial management, 15(7), 295. [Google Scholar] [CrossRef]
- Qaisrani, I. H., Qazi, M. B. H., & Abbas, H. (2023). A Geopolitical War in Europe: Russia’s Invasion of Ukraine and its Implications. Journal of European Studies (JES), 39(1), 1-1. [Google Scholar] [CrossRef]
- Reshetnikova, I. (2023), The Theme of Patriotism in Marketing Communications in the Conditions of Russian Aggression in Ukraine. Marketing i Rynek, 26.
- Reshetnikova, I., Sanak-Kosmowska, K., & Wiktor, J.W. (2023), Differentiation Of Polish And Ukrainian Consumers’ Attitudes To Russian Brands And International Brands Remaining On The Russian Market. Central European Management Journal.
- Sanak-Kosmowska, K. (2022). .#isoverparty. The Consequences of Brand Boycotts for Brands in the Social Media Environment After Russia’s Invasion in Ukraine. Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets, 16(1), 22-38. [Google Scholar]
- Slezak-Gladzik, I. (2013). Spoleczna odpowiedzialność w ujeciu Normy Miedzynarodowej ISO 26000 Guidance on social responsibility. Modern Management Review, 18(20/4), 279-288. [Google Scholar]
- Seely, H. (2022). Top Corporate Social Responsibility Trends 2022. Work for impact 2022. Retrieved from [Link]
- Short, J. R. (2022). Geopolitical consequences of the war in Ukraine. Turkish Policy Quaterly. Retrieved from [Link]
- Sprinkle, G. B., & Maines, L. A. (2010). The benefits and costs of corporate social responsibility. Business Horizons, 53(5), 445. [Google Scholar] [CrossRef]
- Stern, J. (2022). The Business Benefits of Corporate Social Responsibility Impact Forbes. Retrieved from [Link]
- Tosun, O. K., & Eshraghi, A. (2022). Corporate decisions in times of war: Evidence from the Russia-Ukraine conflict. Finance Research Letters, 48, 102920. [Google Scholar] [CrossRef].
- UNIDO. (n.d.). Retrieved from [Link]
- Wickert, C. (2021). Corporate social responsibility research in the Journal of Management Studies: A shift from a business‐centric to a society‐centric focus. Journal of Management Studies, 58(8), E1-E17. [Google Scholar] [CrossRef]
- Wiktor, J. W. (2013). Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. [Google Scholar]
- Zvarych, R., Homotiuk, V., Rivilis, I., & Deyneka, Yu. (2022). Social responsibility of business as a tool of international corporate management in crisis conditions. Visnyk Ekonomiky, 2, 142-156. [Google Scholar]
|