Marketing and Management of Innovations

ISSN (print) – 2218-4511 

ISSN (online) – 2227-6718

Реєстр суб’єктів у сфері медіа, Ідентифікатор у реєстрі:

R30-01179, Рішення від 31 серпня 2023 року, № 759

Мова видання: англійська 

Журнал виходить щоквартально (березень, червень, вересень і грудень) 

Бізнес-модель: Golden Open Access | APC Policy

Головний редактор            Редколегія

Олексій Люльов

Сумський державний університет | Україна

Поведінка розумних шоперів у сфері розкоші в Китаї: омні-канальні комунікації покоління Y

Хіроко Ое1,* , Ясуюкі Ямаока 2  
  1. Міжнародний університет Джосай, Японія

  2. Відкритий університет Японії, Японія

    * Corresponding author

Received: 29 June 2023

Revised: 20 August 2023

Accepted: 01 September 2023

Abstract

Це дослідження аналізує споживчу поведінку китайських споживачів покоління Y щодо товарів розкоші в контексті омні-канальних комунікацій. Традиційно споживачі віддавали перевагу придбанню товарів в магазинах для товарів розкоші через можливість відчути продукт та оцінити його якість під час прийняття рішення. Однак пандемія коронавірусу COVID-19 трансформував споживчу поведінку. Наразі споживачі приймають складні рішення та використовують різні канали, включаючи онлайн-платформи. За допомогою набору даних сформованого із результатів опитування 354 респондентів, це дослідження використовує кількісний аналіз та структурні рівняння для виявлення факторів, що впливають на прийняття рішення щодо придбавання товарів розкоші китайськими споживачами покоління Y. Дослідження показує, що споживачі товарів розкоші покоління Y надають перевагу зручності та перевагам каналу комунікації. Вони також акцентують увагу на обміні інформацією та залученості до спільноти, сприяючи поширенню спільного досвіду на платформах роздрібної торгівлі у секторі розкоші. Слід зазначити, що це суперечить попереднім висновкам щодо переваги офлайн-каналів. Загалом це дослідження виявляє тенденцію в поведінці, коли технологічно освічена молодь проявляє ознаки взаємопов’язаного ринку. Вони надають перевагу зручності та взаємопідтримці через обмін інформацією в спільноті товарів розкоші, незалежно від цінової категорії товару. Сформовані рекомендації та результати дослідження можуть бути корисними для маркетологів та дослідників, які вивчають просування товарів розкоші на ринку. Крім того, результати дослідження можуть бути використані при побудові маркетингової стратегії розвитку онлайн-платформ для промоції товарів розкоші.

Keyword: товари розкоші; омні-канал; електронне середовище економічних послуг; споживачі покоління Y; структурні рівняння.

How to Cite: Oe, H., & Yamaoka, Y. (2023). Smart Luxury Shoppers’ Behaviour in China: Omni-Channel Perspectives of Gen Y Consumers. Marketing and Management of Innovations, 14(3), 176–187. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.3-16

Abstract Views

PDF Downloads

References

Ananda, A. S., Hanny, H., Hernández-García, Á., & Prasetya, P. (2023). ‘Stimuli Are All Around’—The Influence of Offline and Online Servicescapes in Customer Satisfaction and Repurchase Intention. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research18(1), 524-547. [Google Scholar] [CrossRef]

Andrews, L., Bianchi, C., Wiese, M., Cuneo, A., & Fazal E. Hasan, S. (2019). Segmenting brands’ social network site (Sns) consumers: a four-country study. Journal of International Consumer Marketing31(1), 22-38. [Google Scholar] [CrossRef]

Azemi, Y., Ozuem, W., Wiid, R., & Hobson, A. (2022). Luxury fashion brand customers’ perceptions of mobile marketing: Evidence of multiple communications and marketing channels. Journal of Retailing and Consumer Services66, 102944. [Google Scholar] [CrossRef]

Azhar, M., Husain, R., Hamid, S., & Rahman, M. N. (2023). Effect of social media marketing on online travel purchase behavior post-COVID-19: mediating role of brand trust and brand loyalty. Future Business Journal9(1), 1-13. [Google Scholar][CrossRef]

Bain & Company. (2017). China luxury market study 2017. [Link]

Bashir, S., Anwar, S., Awan, Z., Qureshi, T. W., & Memon, A. B. (2018). A holistic understanding of the prospects of financial loss to enhance shopper’s trust to search, recommend, speak positive and frequently visit an online shop. Journal of Retailing and Consumer Services42, 169-174. [Google Scholar] [CrossRef]

Bilghan, A., & Nejad, M. (2015). Innovation in hospitality and tourism industry. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 6(3), 1-30. [Google Scholar]

BouMjahed, L., & Mahmassani, H. S. (2018). Wired at birth: childhood, technology engagement, and travel behavior. Transportation research record2672(50), 66-78. [Google Scholar] [CrossRef]

Chen, X., Su, X., Li, Z., Wu, J., Zheng, M., & Xu, A. (2022). The impact of omni-channel collaborative marketing on customer loyalty to fresh retailers: the mediating effect of the omni-channel shopping experience. Operations Management Research15(3-4), 983-997. [Google Scholar] [CrossRef]

Colm, L. I. M., & Prestini, S. (2022). Innovating Luxury Service Experiences Through E-Servicescapes. In Research Anthology on Business Continuity and Navigating Times of Crisis (pp. 942-961). IGI Global. [Google Scholar]

Creevey, D., Coughlan, J., & O’Connor, C. (2022). Social media and luxury: A systematic literature review. International Journal of Management Reviews24(1), 99-129. [Google Scholar] [CrossRef]

Davisa, D., & Prescottb, E. S. (2017). Online Appendixes to Fixed Prices and Regulatory Discretion as Triggers for Contingent Capital Conversion: An Experimental Examination. International Journal of Central Banking, 13(2). [Google Scholar]

Dekimpe, M. G., Geyskens, I., & Gielens, K. (2020). Using technology to bring online convenience to offline shopping. Marketing Letters31, 25-29. [Google Scholar] [CrossRef]

Diaz Ruiz, C., & Cruz, A. G. B. (2023). Unconventional luxury brand collaborations: a new form of luxury consumption among young adults in China. International Marketing Review40(7), 1-21. [Google Scholar] [CrossRef]

Donze, P. Y. (2018). How to enter the Chinese luxury market? The example of Swatch Group. In Global Luxury Palgrave, Singapore, 177–194. [Google Scholar]

Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., Slade, E. L., Singh, N., & Kizgin, H. (2020). Editorial introduction: Advances in theory and practice of digital marketing. Journal of Retailing and Consumer Services53, 101909. [Google Scholar] [CrossRef]

Ekhlassi, A., Niknejhad Moghadam, M., & Adibi, A. M. (Eds.). (2018). Building brand identity in the age of social media: Emerging research and opportunities: Emerging research and opportunities. IGI Global. [Google Scholar]

Faqih, K. M. (2022). Internet shopping in the Covid-19 era: Investigating the role of perceived risk, anxiety, gender, culture, and trust in the consumers’ purchasing behavior from a developing country context. Technology in Society70, 101992. [Google Scholar] [CrossRef]

Flecha-Ortíz, J., Santos-Corrada, M., Dones-González, V., López-González, E., & Vega, A. (2021). Millennials & Snapchat: Self-expression through its use and its influence on purchase motivation. Journal of Business Research125, 798-805. [Google Scholar] [CrossRef]

Foot, D. K., & Stoffman, D. (1998). Boom, bust and echo 2000: Profiting from the demographic shift in the new millennium. Macfarlane, Walter & Ross. [Google Scholar]

Fusch, P. I., & Ness, L. R. (2015). Are We There Yet? Data Saturation in Qualitative Research. The Qualitative Report20(9), 1408. [Google Scholar]

Gibson, L. A., & Sodeman, W. A. (2014). Millennials and technology: Addressing the communication gap in education and practice. Organisation Development Journal32(4), 63-75. [Google Scholar]

Graber, K. E. (2023). Textures of value: Tactility, experience, and exclusion in the cashmere commodity chain. Economic Anthropology10(2), 186-196. [Google Scholar] [CrossRef]

Gurău, C. (2012). A life‐stage analysis of consumer loyalty profile: comparing Generation X and Millennial consumers. Journal of consumer Marketing29(2), 103-113. [Google Scholar] [CrossRef]

Gusfei, A. D., & Pradana, M. (2022). The Effect of E-Service Quality and E-Trust on Mobile Payment Application E-Customer Loyalty Through E-Customer Satisfaction as Intervening Variable. resmilitaris12(2), 166-180. [Google Scholar]

Ha, S., & Stoel, L. (2009). Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of business research, 62(5), 565-571. [Google Scholar] [CrossRef]]

Hair Jr, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tathan, R. L. (2010). Multivariate Data Analysis, United Sate of America.

Hemzo, M. A. (2023). Communication Strategies and Tools for Luxury Brands. In Marketing Luxury Services: Concepts, Strategy, and Practice (pp. 149-160). Cham: Springer International Publishing. [Google Scholar] [CrossRef]

Howe, N., & Strauss, W. (2000). Millennials rising: The next great generation. Vintage. [Google Scholar]

Hwang, Y., Shin, M., & Kim, S. (2023). Unplanned Purchases of Luxury Goods and Experiences. Journal of Hospitality & Tourism Research, 10963480231168679. [Google Scholar] [CrossRef]

Hyun, H., Park, J., Hawkins, M. A., & Kim, D. (2022a). How luxury brands build customer-based brand equity through phygital experience. Journal of Strategic Marketing, 1-25. [Google Scholar] [CrossRef]

Hyun, H., Thavisay, T., & Lee, S. H. (2022b). Enhancing the role of flow experience in social media usage and its impact on shopping. Journal of Retailing and Consumer Services65, 102492. [Google Scholar] [CrossRef]

Jain, S. (2019). Factors affecting sustainable luxury purchase behavior: A conceptual framework. Journal of International Consumer Marketing31(2), 130-146. [Google Scholar] [CrossRef]

Jamali, M., & Khan, R. (2018). The impact of consumer interaction on social media on brand awareness and purchase intention! Case study of Samsung. Journal of Marketing, 1, 114–129. [Google Scholar]

Jayasuriya, N. A., Azam, S. F., Khatibi, A., Atan, H., & Dharmaratne, I. R. (2018). The Role of Social Media Marketing on Brand Equity-A Literature Review. Global Journal of Management and Business Research18(5), 31-39. [Google Scholar]

Joy, A., Wang, J. J., Orazi, D. C., Yoon, S., LaTour, K., & Peña, C. (2023). Cocreating affective atmospheres in retail experience. Journal of Retailing99(2), 297-317. [Google Scholar] [CrossRef]

Labib, A., Negm, E., & Elshafie, S. (2023). Investigating Consumers’ Personal Values that Triggers Luxury Fashion Purchase Intentions: With a Moderating Role of Consumer’s Demographics. Journal of Business and Retail Management Research17(2). [Google Scholar] [CrossRef]

Li, E. P. H., Lam, M., & Liu, W. S. (2018). Consuming counterfeit: A study of consumer moralism in China. International journal of consumer studies42(3), 367-377. [Google Scholar] [CrossRef]

Li, F., Larimo, J., & Leonidou, L. C. (2023). Social media in marketing research: Theoretical bases, methodological aspects, and thematic focus. Psychology & Marketing40(1), 124-145. [Google Scholar] [CrossRef]

Lian, J. W., & Yen, D. C. (2014). Online shopping drivers and barriers for older adults: Age and gender differences. Computers in human behavior, 37, 133-143. [Google Scholar] [CrossRef]

Liao, J., Chen, K., Qi, J., Li, J., & Yu, I. Y. (2023). Creating immersive and parasocial live shopping experience for viewers: the role of streamers’ interactional communication style. Journal of Research in Interactive Marketing17(1), 140-155. [Google Scholar] [CrossRef]

Mason, A. N., Narcum, J., & Mason, K. (2021). Social media marketing gains importance after Covid-19. Cogent Business & Management8(1), 1870797. [Google Scholar] [CrossRef]

Matthews, B., & Ross, L. (2010). Research Methods. Pearson Longman: London, UK.

Mojtahed, R., Nunes, M. B., Martins, J. T., & Peng, A. (2014). Equipping the Constructivist Researcher: The Combined use of Semi-Structured Interviews and Decision-Making maps. Electronic Journal of Business Research Methods12(2), 87-95. [Google Scholar]

Mulia, D. (2019). The differences in risk perception between millennials and baby boomers in online transactions. Jurnal Manajemen23(3), 375-392. [Google Scholar] [CrossRef]

Oe, H., Yamaoka, Y., & Ochiai, H. (2023). Personal and Emotional Values Embedded in Thai-Consumers’ Perceptions: Key Factors for the Sustainability of Traditional Confectionery Businesses. Sustainability15(2), 1548. [Google Scholar] [CrossRef]

Pandey, A., Sahu, R., & Dash, M. K. (2018). Social media marketing impact on the purchase intention of millennials. International Journal of Business Information Systems28(2), 147-162. [Google Scholar] [CrossRef]

Pantano, E., Passavanti, R., Priporas, C. V., & Verteramo, S. (2018). To what extent luxury retailing can be smart?. Journal of Retailing and Consumer Services43, 94-100. [Google Scholar] [CrossRef]

Phan, Q. P. T., Rivas, A. A. A., & Bat, T. (2019). Analysing electronic word of mouth intention for shopping websites: A means-end chain approach. Journal of internet Commerce18(2), 113-140. [Google Scholar] [CrossRef]

Rahman, M. S., Bag, S., Hossain, M. A., Fattah, F. A. M. A., Gani, M. O., & Rana, N. P. (2023). The new wave of AI-powered luxury brands online shopping experience: The role of digital multisensory cues and customers’ engagement. Journal of Retailing and Consumer Services72, 103273. [Google Scholar] [CrossRef]

Ramadan, Z., Farah, M. F., & Bekdache, S. (2023, May). The Examination of Social and Service Relational Aspects on Customers’ Retention. In National Brand and Private Label Marketing Conference (pp. 70-79). Cham: Springer Nature Switzerland. [Google Scholar] [CrossRef]

Reid, L., Button, D., & Brommeyer, M. (2023). Challenging the myth of the digital native: A narrative review. Nursing Reports13(2), 573-600. [Google Scholar] [CrossRef]

Risberg, A. (2023). A systematic literature review on e-commerce logistics: Towards an e-commerce and omni-channel decision framework. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research33(1), 67-91. [Google Scholar][CrossRef]

Roy, S. K., Singh, G., Hope, M., Nguyen, B., & Harrigan, P. (2019). The rise of smart consumers: Role of smart servicescape and smart consumer experience cocreation. Journal of Marketing Management, 35(15–16), 1480–1513. [Google Scholar]

Schultze, U., & Avital, M. (2011). Designing interviews to generate rich data for information systems research. Information and organisation21(1), 1-16. [Google Scholar] [CrossRef]

Song, H. G., & Jo, H. (2023). Understanding the Continuance Intention of Omnichannel: Combining TAM and TPB. Sustainability15(4), 3039. [Google Scholar] [CrossRef]

Susa Vugec, D., & Stjepic, A. M. (2022). Digital literacy of digital natives. In Technological Challenges: The Human Side of the Digital Age (pp. 61-91). Cham: Springer International Publishing. [Google Scholar] [CrossRef]

Tankovic, A. C., & Benazic, D. (2018). The perception of e-servicescape and its influence on perceived e-shopping value and customer loyalty. Online information review42(7), 1124-1145. [Google Scholar] [CrossRef]

Taylor, C. R. (2018). Generational research and advertising to millennials. International Journal of Advertising37(2), 165-167. [Google Scholar] [CrossRef]

Tian, V. I., Wong, Y. S. E., & Pang, W. M. (2018). Creating trust and reducing consumers’ risk perception in internet shopping. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 12(1), 112–123. [Google Scholar]

Tran, G. A., & Strutton, D. (2020). Comparing email and SNS users: Investigating e-servicescape, customer reviews, trust, loyalty and E-WOM. Journal of Retailing and Consumer Services53, 101782. [Google Scholar] [CrossRef]

Verhoef, P. C., Kannan, P. K., & Inman, J. J. (2015). From multichannel retailing to omni-channel retailing: introduction to the special issue on multichannel retailing. Journal of retailing, 91(2), 174-181. [Google Scholar] [CrossRef]

Workman, J. E., & Lee, S. H. (2018). Attitudes toward technology, digital activities, and use of internet shopping features among Chinese and US college students. Chinese Consumers and the Fashion Market, 73-94. [Google Scholar] [CrossRef]

Yu, S., Hudders, L., & Cauberghe, V. (2018a). Are fashion consumers like schooling fish? The effectiveness of popularity cues in fashion e-commerce. Journal of Business Research85, 105-116. [Google Scholar] [CrossRef]

Yu, S., Hudders, L., & Cauberghe, V. (2018b). Selling luxury products online: The effect of a quality label on risk perception, purchase intention and attitude toward the brand. Journal of Electronic Commerce Research, 19(1), 16–35. [Google Scholar][CrossRef]

Zhang, L., & Cude, B. J. (2018). Chinese consumers’ purchase intentions for luxury clothing: A comparison between luxury consumers and nonluxury consumers. Journal of International Consumer Marketing30(5), 336-349. [Google Scholar][CrossRef]

Zhang, M., Hassan, H., & Migin, M. W. (2023). Exploring the Consumers’ Purchase Intention on Online Community Group Buying Platform during Pandemic. Sustainability15(3), 2433. [Google Scholar] [CrossRef]

View articles in other formats

License

Coyright

Copyright (c) 2023 The Author(s).

Published by Sumy State University

Issue