Зміст |
Автори:
Губік А.С. , PhD, доцент Факультету економіки, Університет Мішкольц (м. Мішкольц, Угорщина)
Сторінки: 196-207
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2014.2-17
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
У статті проаналізовані кар’єрні прагнення студентів після закінчення навчання та через п’ять років після навчання. Автором розглянуті відмінності у баченні студентами своєї майбутньої кар’єри залежно від бізнесу їх родини та їх соціальних характеристик (стать, вік). Дослідження кар’єрних прагнень студентів є особливо цінним у ході планування пропозиції спеціальностей вищими навчальними закладами.
Ключові слова: кар’єрні прагнення, підприємництво, роль вищої освіти в підприємництві, підприємницькі наміри, процес прийняття рішення.
Класифікація JEL: I21, I23, M13, O52.
Цитувати як: Gubik, A. (2014). Hungarian students’ carrier aspirations. Marketing and Management of Innovations, 2, 196-207. https://doi.org/10.21272/mmi.2014.2-17
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Acs, Z.J, Audretsch, D.B., Braunerhjelm, P., & Carlsson, P. (2005). The Knowledge Spillover Theory of Entrepreneurship. Working Paper. Retrieved from http://www.indiana.edu/~idsspea/papers/ISSN%2005-11.pdf [in English].
- Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211 [in English].
- Audretsch, B.D, Carree, M.A, & Thurik, A.R. (2001). Does entrepreneurship reduce unemployment? Tinbergen Institute Discussion Paper 074/3. Retrieved from http://repub.eur.nl/res/pub/6857/2001-0743.pdf [in English].
- Autio, E., Kronlund, M., & Kovalainen, A. (2007). High-Growth SME Support Initiatives in Nine Countries: Analysis, Categorization, and Recommendations. Helsinki: Edita Publishing Ltd [in English].
- Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall [in English].
- Békés, G., & Muraközy, B. (2012). Magyar gazellák: gyors növekedésű vállalatok jellemzői és kialakulásuk elemzése Magyarországon (Hungarian gazelles: what makes a high-growth firm in Hungary?) Közgazdasági Szemle (Economic Review – monthly of the Hungarian Academy of Sciences), 2012, 59(3), 233-262 [in Hungarian].
- Blanchflower, D.G. (2000). Self-employment in OECD Countries. National Bureau of Economic Research, Working Paper 7486 [in English].
- Carree, M., Stel, A., Thurik, A.R., & Wennekers, S. (2002). Economic Development and Business Ownership: an Analysis using Data of 23 OECD Countries in the Period 1976-1996. Small Business Economics, 19(3), 271-290 [in English].
- Carree, M.A. & Thurik, A.R. (2010). The Impact of Entrepreneurship on Economic Growth. Zoltan Acs and David Audretsch (Eds.). International Handbook of Entrepreneurship Research, 2nd ed. (pp. 557-594). New York: Springer [in English].
- de Kok, J., Vroonhof, P., Verhoeven, W., Timmermans, N., Kwaak, T., Snijders, J., & Westhof, F. (2011). Do SMEs create more and better jobs? EIM Business & Policy Research. Retrieved from http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/ supporting-documents/2012/do-smes-create-more-and-better-jobs_en.pdf [in English].
- EC (2012a). Entrepreneurship in the EU and Beyond. Flash Eurobarometer 354. European Commission, Directorate-General for Enterprise and Industry, Brussels [in English].
- Gubik, S.A. (2013). A magyar hallgatók vállalkozásindító szándékát befolyásoló tényezők modellje: Ajzen tervezett magatartás elméletének kiterjesztése (Model of the Hungarian students’ business start-up intention influencing factors – Extending of Ajzen’s Theory of Planned Behavior). Vezetéstudomány (Budapest Management Review), 44(7-8), 18-29 [in Hungarian].
- Gubik, S.A., & Farkas, Sz. (2014). Enterpreneurial Activity of Hungarian Students. Management, Enterprise and Benchmarking (MEB) Conference (30-31 May). Budapest [in English].
- KSH (2011). A kis- és középvállalkozások helyzete a régiókban (The situation of small and medium sized companies in the Hungarian regions). Központi Statisztikai Hivatal (Hungarian Central Statistical Office). Retrieved from http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/regiok/gyorkkv.pdf [in Hungarian].
- Papanek, G. (2010). A gyorsan növekvő magyar kis- és középvállalatok a gazdaság motorjai (Rapidly growing small and medium-sized firms as the driving force behind the Hungarian economy). Közgazdasági Szemle (Economic Review-monthly of the Hungarian Academy of Sciences), 57(4), 354-370 [in Hungarian].
- Papanek, G., Andrási, Z., Borsi, B., Farkas, L., Némethné Pál, K., & Viszt, E. (2009). A mikro-, kis és közepes vállalatok növekedésének feltételei (Growth conditions of the micro-, small and medium sized companies). GKI Gazdaságkutató Zrt [in Hungarian].
- Shapero, A., & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. C.A Kent, D.L. Sexton, & K.H. Vesper (Eds.). (pp. 72-90). Encyclopedia of entrepreneurship Prentice-Hall, Inc., New Jersey: Englewood Cliffs [in English].
- Storey, D.J. (1994). Understanding the Small Business Sector. London: Routledge [in English].
- Szerb, L., Aidis, R., & Ács, Z.J. (2012). The comparison of the Global Entrepreneurship Monitor and the Global Entrepreneurship and Development Index methodologies: The case of Hungary. Entrepreneurship in Hungary in the 2006-2010 time period: The role of individual and institutional variables. Retrieved from http://www.gemconsortium.org/assets/uploads/1337684852GEM_ GEDI_Hungary_2006-2010_Report.pdf [in English].
- Szirmai, P., & Csapó, K. (2006). Gyakorlati vállalkozásoktatás – Diákvállalkozások támogatása a Budapesti Corvinus Egyetemen (Entrepreneurship education – promoting of students’ enterprises at the University of Corvinus). Új pedagógiai szemle (New Pedagogical Review), 56(4), 72-83 [in Hungarian].
|