Зміст |
Автори:
Баші С.Г., кафедра бізнес-менеджменту, Відділення науки та досліджень, Ісламський університет Азад (м. Тегеран, Іран) Ханзае К.Х., доцент, доцент кафедри кафедри бізнес-менеджменту, Відділення науки та досліджень, Ісламський університет Азад (м. Тегеран, Іран) Нікоумарам Х., PhD, професор, професор кафедри кафедри бізнес-менеджменту, Відділення науки та досліджень, Ісламський університет Азад (м. Тегеран, Іран)
Сторінки: 59-72
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2016.2-06
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
У статті досліджуються основні та інтерактивні впливи контактів з обслуговуючим персоналом (фізична привабливість, відображення емоцій, послужливість та доречність) на задоволеність клієнта та його намір здійснити покупку. На основі проведеного дослідження 1, наведно результати опитування 960 студентів Тегеранського університету. За результатами дослідження 2, проведеного методом обстеження, наведно дані, отримані від 264 клієнтів спортивного магазину в Тегерані. Встановлено, що підвищення задоволеності клієнтів і їх намірів здійснення покупки значною мірою залежить від ефективності співробітників.
Ключові слова: обслуговуючий персонал, задоволеність клієнтів, намір здійснити покупку, висококонтактне обслуговування, відображення емоцій.
Класифікація JEL: M19, M39, M31.
Цитувати як: Bashi, S., Hanzaee K. & Nikoumaram, H. (2016). The effect of service contact personnel attributes on customer satisfaction and purchase intention Marketing and Management of Innovations, 2, 59-72. https://doi.org/10.21272/mmi.2016.2-06
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Ahearne, M., Gruen, T.W., & Jarvis, C.B. (1999). If looks could sell: Moderation and mediation of the attractiveness effect on salesperson performance. International Journal of Research in Marketing, 16(4), 269-284 [in English].
- Al-Eisa, Abdulkarim S.,& Abdulla, M.A. (2009). Using a Multiple-Attribute Approach for Measuring Customer Satisfaction with Retail Banking Services in Kuwait. International Journal of Bank Marketing, 27 (4), 294-314 [in English].
- Barger, P.B.,&Grandey, A.A. (2006). Service with a smile and encounter satisfaction: emotional contagion and appraisal mechanism. Academy of Management journal, 49 (6), 1220-1238 [in English].
- Bitner, M.J., Booms, B.H., & Tetreault, M.S. (1990). The service encounter: Diagnosing favorable and unfavorable incidents. Journal of Marketing, 54(1), 71-84 [in English].
- Bollen, K.A. (1989). Structural Equations with Latent Variables. New York: Wiley [in English].
- Brown, C.S., & Sulzer-Azaroff, B. (1994). An assessment of the relationship between customer satisfaction andservice friendliness. Journal of Organizational Behavior Management, 14, 55-75 [in English].
- Choi, Beom J., & Hyum, S.K. (2013). The Impact of Outcome Quality Interaction Quality, and Peer-to-peer Quality on Customer Satisfaction with a hospital service, Managing Service Quality, 23(3), 188-204 [in English].
- Dabholkar, P.A., Thorpe, D.I., & Rentz, J.O. (1996). A mea- sure of service quality for retail stores: Scale development and validation. Journal of the Academy of Marketing Science,24(1), 3-16 [in English].
- DeShields Jr. a., Kara A., ? Kaynak E. (1996). Source effects in purchase decisions: The impact of physical attractiveness and accent of salesperson. International Journal of Research in Marketing, 13, 89-101 [in English].
- Dolen, W., & Lemmink, J. (2004). An empirical assessment of the influence of customer emotions and contact employee performance on encounter and relationship satisfactionю Journal of Business Research, 57, 437-444 [in English].
- Donovan, R.J., & Rossiter, J.R. (1982). Store atmosphere: An environmental psychology approach. Journal of Retailing, 58(2), 34-57 [in English].
- Donovan, R.J., Rossiter, J.R., Marcoolyn, G., & Nesdale, A. (1994). Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of Retailing, 70, 283-294 [in English].
- Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50 [in English].
- Gronroos, C. (1990). Service management and marketing: Managing the moment of truth in service competition. Lexington, MA: Lexington Books [in English].
- Keh, H.T., & Pang, J. (2010). Customer reactions to service separation. Journal of Marketing, 74(2), 55-70 [in English].
- Keh, Hean T., Run Ren, Sally R. Hill, & Xuan, Li (2013). The Beautiful, the Cheerful, and the Helpful:The Effects of Service Employee Attributes on Customer Satisfaction. Psychology and Marketing, 30 (3), 211-226 [in English].
- Kennedy, Karen N., Felicia G.L., & Jerry, R.G. (2002). Customer mind-set of employees thorough the organization. Journal of the Academy of Marketing Science, 30(2), 159-171 [in English].
- Johnston, R. (1995). The determinants of service quality: Satisfiers and dissatisfies.International. Journal of Service Industry Management, 6(5), 53-71 [in English].
- Jöreskog, K.G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8 User’s Reference Guide. Scientific Software International. Chicago, IL [in English].
- Hennig-Thurau, T., Groth, M., Paul, M., & Gremler, D. D. (2006). Are all smiles created equal? How emotional conta- gion and emotional labor affect service relationships. Journal of Marketing, 70(3), 58-73 [in English].
- Normann, R. (2000). Service Management. New York: John Wiley & Sons [in English].
- O’Neal, Gwendolyn S., & Lapitsky, M. (1991). Effects of Clothing as Nonverbal Communication on Credibility of the Message Source. Clothing & Textile Research Journal, 9(3), 28-34 [in English].
- Seiders, K., Voss, G.B., Grewal, D., & Godfrey, A.L. (2005). Do satisfied customers buy more? Examining moderating influences in a retailing context. Journal of Marketing, 69(4), 26-43 [in English].
- Shao, Y. (1999). The effect of service-contact – personnel Dress. Thesis, Ph.D. The university of Texas at Arlington [in English].
- Shao, Y, Baker J., & Wagner A.J. (2004). The effects of appropriateness of service contact personnel dress on customer expectations of service quality and purchase intention: The moderating influences of involvement and gender. Journal of Business Research, 57, 1164-1176 [in English].
- Solomon, M.R., Surprenant, C., Czepiel, J.A., &Gutman, E.G. (1985). A role theory perspective on dyadic encounters: the service encounter. Journal of Marketing, 49, 99-111 [in English].
- Solomon M.R. (1998). Dressing for the part: the role of costume in the staging of the Service Scape. In: Sherry JF, editor. Service Scopes: the concept of place in contemporary markets. Chicago: American Marketing Association, 81-107 [in English].
- S¨oderlund, M., & Rosengren, S. (2010). The happy versus unhappy service worker in the service encounter: Assessing the impact on customer satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services, 17(2), 161-169 [in English].
- S¨oderlund, M., & Rosengren, S. (2008). Revisiting the smiling service worker and customer satisfaction. International Journal of Service Industry Management 19 (5), 552-574 [in English].
- Sutton, R.I., & Rafaeli, A. (1988). Untangling the relationship between displayed emotions and organizational sales: The case of convenience stores. Academy of Management Journal, 31(3), 461-487 [in English].
- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., & Berry, L.L. (1988). SERVQUAL: Amultiple-item scale for measuring customer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40 [in English].
- Podsakoff, Ph.M., MacKenziem Sc.B., Paine J.B., & Daniel, G.B. (2000). Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theoretical and Empirical Literature and Suggestions for Future Research. Journal of Management, 26 (3), 513-563 [in English].
- Rafaeli, A., & Sutton, R.I. (1987). Expression of emotion as part of the work role. Academy of Management Review, 12(1), 23-27 [in English].
- Reis, Harry T. et al. (1990), What is smiling is beautiful and good. European Journal of Social Psychology, 20, 259-267 [in English].
- Tsai, W.C. (2001). Determinants and consequences of employee displayed positive emotions. Journal of Management, 27(4), 497-512 [in English].
- Yi, Y., & Taeshik, G. (2008). If Employees Go the Extra Mile, Do Customers Reciprocate with Similar Behavior? Psychology and Marketing, 25(10), 961-86 [in English].
- Zeithaml, V.A., Berry, L.L., & Parasuraman, A. (1997). The Nature and determinants of customer expectations of service. J Acad Mark Sci, 21, 1-12 [in English].
|