Зміст |
Автори:
М.С. Вовк, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури (м Дніпро, Україна) Д.О. Брага, Економічний Університет в Братиславі (м Братислава, Словаччина)
Сторінки: 292-300
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2017.4-26
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Мета статті – проаналізувати сильні та слабкі сторони економіки знань ЄС. Розроблено інтегральний індекс Економіки Знань (KEi) для аналізу економіки знань в ЄС. Визначено три групи країн ЄС за індексом KEi. Зважаючи на необхідність узгодження з постіндустріальною економікою та Лісабонською стратегією, такі розбіжності у розвитку економіки знань у країнах ЄС створюють несприятливі умови для довгострокового зростання, а також для сприяння конкурентоспроможності регіону та його спроможності протистояти всесвітнім викликам. Зроблено висновок, що одним з важливих факторів зміцнення економіки знань є створення сильних інституційних органів. Ряд інших проблем пов’язаний з процесом комерціалізації інновацій.
Ключові слова: ринок інновацій, економіка знань, ЄС, державна політика, сильна сторона, слабка сторона.
Класифікація JEL: O30, O33, O52.
Цитувати як: Vovk M. & Braga, D. (2017). Knowledge economy of the EU: strengths and weaknesses Marketing and Management of Innovations, 4, 292-300. https://doi.org/10.21272/mmi.2017.4-26
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Avadikyan, A., & Cohendet, P. (2009). Between market forces and knowledge based motives: the governance of defense innovation in the UK. The Journal of Technology Transfer, 34 (5), 490–504.
- Balassa, B. (1967). Trade Creation and Trade Diversion in the European Common Market.The Economic Journal, 77 (305), 1.
- Canoy, M., Liddle, R., & Smith, P. (2007). The Single Market: Yesterday and Tomorrow. Bureau of European Policy Advisers (BEPA) European Commission. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.586.2325&rep=rep1&type=pdf.
- Center for Economic Studies (CESifo) (2012). Knowledge Economy Index, 1995-2012. cesifo-group.de. Retrieved from: https://www.cesifo-group.de/ifoHome/facts/DICE/Education-and-Innovation/Innovation/Knowledge-Creation-and-Innovation-Performance/knowledge-economy-index/fileBinary/knowledge-economy-index.xls.
- Dutta, S., Lanvin, B., & Wunsch-Vincent, S. (2016). World Intellectual Property Organization and Johnson Graduate School of Management (Cornell University). The global innovation index 2016: winning with global innovation. wipo.int. Retrieved from: http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2016.pdf.
- European Commission (2015). Eurostat Database, Eurostat. appsso.eurostat.ec.europa.eu. Retrieved from: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=htec_kia_emp2&lang=en.
- European Commission (2002). More research for Europe. Towards 3% of GDP. ec.europa.eu. Retrieved from: http://ec.europa.eu/research/era/pdf/com3percent_en.pdf.
- European Commission (2003). Investing in research: an action plan for Europe. ec.europa.eu. Retrieved from: http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/226/en.pdf.
- European Commission (2005). More research and innovation: a common approach; communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 488 final.
- European Commission (2010). Europe 2020: A Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth: Communication from the Commission. ec.europa.eu. Retrieved from: http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf.
- European Commission and Directorate-General for the Internal Market (2012). 20 years of the European single market: together for new growth: main achievements. ec.europa.eu. Retrieved from: http://ec.europa.eu/internal_market/publications/docs/ 20years/achievements-web_en.pdf.
- European Council (2002). Presidency Conclusions. Barcelona European Council, Paragraph, 44, 19.
- European Council (2016). Presidency conclusions / Lisbon European Council. consilium.europa.eu. Retrieved from: http://www.consilium.europa.eu/en/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/00100-r1.en0.htm.
- FlashEurobarometer 394 and TNS Political & Social (2014). The role of public support in the commercialisation of innovations’. ec.europa.eu. Retrieved from: http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_394_en.pdf.
- Griffith, R., Harrison, R., & Simpson, H. (2006). The link between product market reform, innovation and EU macroeconomic performance. European economy Economic papers, 243. Retrieved from: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/pages/publication_summary817_en.htm.
- Sturges, H.A. (1926). The Choice of a Class Interval. Journal of the American Statistical Association, 21 (153). Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/2965501?origin=JSTOR-pdf.
- IndexMundi (2014). IndexMundi Database. indexmundi.com. Retrieved from: https://www.indexmundi.com/facts/indicators/IP.PAT.RESD/rankings.
- Laforet, S. (2008). Size, strategic, and market orientation affects on innovation. Journal of Business Research, 61 (7), 753–764.
- Laperche, B., Uzunidis, D., & Von Tunzelmann, G. N. (eds) (2008).The genesis of innovation: systemic linkages between knowledge and the market. Cheltenham, UK; Northampton, MA: Edward Elgar.
- Milhaupt, C.J. (1996). Market for Innovation in the United States and Japan: Venture Capital and the Comparative Corporate Governance Debate. Nw. UL Rev., 91 (1), 865.
|