Зміст |
Автори:
О. В. Лебідь, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця (Харків, Україна) І. М. Чмутова, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця (Харків, Україна) О. В. Зуєва, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця (Харків, Україна) О. І. Вейц, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця (Харків, Україна)
Сторінки: 232-246
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-19
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Стаття присвячена питанням формування методичного підходу до оцінювання ризику використання банківських послуг для легалізації сумнівних доходів з урахуванням стрімкого розвитку FinTech інновацій та активності їх впровадження банками. В статті представлено групи мікроекономічних факторів, які впливають на процеси легалізації незаконних доходів клієнтів банків. Було сформовано систему індикаторів за кожною групою мікроекономічних внутрішньобанковських та мікроекономічних (клієнтських) факторів. Запропонований підхід реалізується за наступними напрямками: по-перше, інтегральне оцінювання методів опитування та таксономії системи запобігання та протидії легалізації доходів банку як середовища, в якому потенційно може здійснюватися відмивання коштів; по-друге, статистичний аналіз динаміки фактичних показників обсягів операцій банків, що мають підвищений ризик використання для легалізації; по-третє, оцінка активності банків по впровадженню FinTech інновацій. Результати використання запропонованого методичного підходу дозволяють сформувати двомірну матричну структуру, яка розподіляє банки на групи з максимальним, мінімальним та середнім ризиком їх використання для зняття коштів. Було доказано, що розрахунок статистичних характеристик динаміки грошових оборотів та коштів банківських клієнтів на поточних рахунках дозволяє проаналізувати ступінь впливу несистематичних факторів, оскільки це один з показників ризику використання банківських послуг з метою легалізації незаконних доходів, що є базою для вдосконалення системи внутрішнього фінансового моніторингу в українських банках. Наступні дослідження будуть спрямовані на перевірку гіпотези, що більш активні банки з точки зору впровадження інновацій FinTech є менш уразливими щодо їх участі у відмиванні коштів.
Ключові слова: ризик, легалізація, сумнівний дохід, FinTech інновації, протидія, відмивання коштів.
Класифікація JEL: G21, О17.
Цитувати як: Lebid, O., Chmutova, I., Zuieva, O., & Veits, O. (2018). Risk assessment of the bank’s involvement in legalization of questionable income considering the influence of FinTech innovations implementation Marketing and Management of Innovations, 2, 232-246. https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-19
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Andriychenko, Zh.O. (2014). Finansovyi monitorynh u systemi upravlinnia ryzykamy rynkiv finansovykh posluh [Financial monitoring in the risk management system of financial services markets]. Rozvytok systemy upravlinnia ryzykamy rynkiv finansovykh posluh – Development of risk management system of financial services markets (pp.140-150). Kharkiv: Ekskliuzyv [In Ukrainian].
- Veits O. I. Faktory legalizacii zlochynnyh dohodiv ta ih vrahuvannia pry zdiisnenni operacii klientiv bankiav / O. V. Veits // Evropský časopis ekonomiky a managementu – 2018. – Svazek 4. – vydání 1. – 2018. – С. 53 – 64.
- Glushchenko, O.O., & Semengen, I.B. (2014). Antylehalizatsiinyi finansovyi monitorynh: ryzyk-oriientovanyi pidkhid [Antilegalizing financial monitoring: risk-oriented approach]. Kyiv: UBS NBU [In Ukrainian].
- Dmitrov, S. O., Merenkova, O. V., Medvid, T. A., & Vashchenko O. M. (2010). Otsinka ta upravlinnia ryzykom vykorystannia posluh dlia lehalizatsii kryminalnykh dokhodiv abo finansuvannia teroryzmu v komertsiinomu banku [Assessing and managing the risk of using services to legalize criminal proceeds or terrorist financing in a commercial bank]. Sumy: UAB NBU [In Ukrainian].
- Zherdetska, L. V., & Gorodinsky, D. I. (2017). Rozvytok finansovykh tekhnolohii: zahrozy ta mozhlyvosti dlia bankiv [Development of financial technologies: threats and opportunities for banks]. Ekonomika i suspilstvo – Economics and Society, 10, 583-588 [In Ukrainian].
- Zakhody vplyvu do porushnykiv zakonodavstva u sferi finansovoho monitorynhu [Sanctions to violators of legislation in the field of financial monitoring]. (n.d.). bank.gov.ua. Retrieved from https://bank.gov.ua/control/uk/publish/category?cat_id=1103935.
- Zvit pro provedennia natsionalnoi otsinky ryzykiv [National Risk Assessment Report]. (n.d.). sdfm.gov.ua. Retrieved from http://www.sdfm.gov.ua/articles.php?cat_id=558&art_id=23773&lang=uk [In Ukrainian].
- Stan provedennia natsionalnoi otsinky ryzykiv u sferi zapobihannia ta protydii lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, ta finansuvanniu teroryzmu [The state of conducting a national risk assessment in the area of prevention and counteraction to the legalization (laundering) of proceeds from crime and terrorist financing]. (n.d.). sdfm.gov.ua. Retrieved from http://www.sdfm.gov.ua/articles.php?cat_id=558&art_id=27431&lang=uk [In Ukrainian].
- Zuieva O.V. (2016). Hruppuvannia bankiv Ukrainy za skladovymy finansovoho potentsialu [Grouping of Ukrainian banks on the components of financial potential]. Proccedings of the International Scientific and practical conference «Economic innovative potential of socio-economic systems: the challenges of global world». (Part II), (pp. 120-122). Lisbon : Baltija Publishing [In Ukrainian].
- Karta fintekh rynku Ukrainy. Stvoreno Proektom USAID «Transformatsiia finansovoho sektoru v Ukraini» ta UNIT.City [Map of the Fintech market of Ukraine. Created by USAID «Transformation of the Financial Sector in Ukraine» and UNIT.City]. (n.d.). fintech.unit.city. Retrieved from http://fintech.unit.city/guide2018 [In Ukrainian].
- Lysenko, O. V., & Meloyan, O. G. (2015) Upravlinnia ryzykamy banku v systemi vnutrishnoho finansovoho monitorynhu [Bank risk management in the system of internal financial monitoring]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seria: Ekonomichni nauky – Bulletin of Zhytomyr State Technological University. Ser.: Economic Sciences, 3 (73), 145-151 [In Ukrainian].
- Pokaznyky finansovoi diialnosti bankiv [Indicators of financial activity of banks]. (n.d.). bank.gov.ua. Retrieved from https://bank.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=34661442 &cat_id=34798593 [In Ukrainian].
- Pochenchuk H. M. (2017) Finansovi tekhnolohii: rozvytok i rehuliuvannia [Financial technologies: development and regulation]. Ekonomika i suspilstvo – Economics and Society,13, 1193-1200 [In Ukrainian].
- Priyamak, V.M. (2017). Upravlinnia proektamy [Project Management]. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv [In Ukrainian].
- Zakon Ukrainy Pro zapobihannia ta protydiiu lehalizatsii (vidmyvanniu) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, finansuvanniu teroryzmu ta finansuvanniu rozpovsiudzhennia zbroi masovoho znyshchennia: vid 14.10.2014 № 1702-VII [Law of Ukraine on Prevention and Counteraction of the Legalization (Laundering) of the Proceeds from Crime, Terrorist Financing and the Financing of the Proliferation of Weapons of Mass Destruction from October 14 2014, №1702-VII]. zakon0.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1702-18 [In Ukrainian].
- Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy Pro zatverdzhennia Kryteriiv ryzyku lehalizatsii (vidmyvannia) dokhodiv, oderzhanykh zlochynnym shliakhom, finansuvannia teroryzmu ta finansuvannia rozpovsiudzhennia zbroi masovoho znyshchennia: vid 08.07.2016 № 584 [Order of the Ministry of Finance of Ukraine on Approval of the Risk Criteria for the Legalization (Laundering) of the Proceeds from Crime, Terrorist Financing and the Financing of the Proliferation of Weapons of Mass Destruction from July 8 2016 № 584]. zakon0.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z1047-16 [In Ukrainian].
- Postanova Pravlinnia NBU Pro zatverdzhennia Polozhennia pro zdiisnennia bankamy finansovoho monitorynhu: vid 26.06.2015 r. № 417 [Resolution of the NBU Board on approval of the Regulation on the implementation by banks of financial monitoring from June 26 2015 № 417]. zakon5.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/v0417500-15 [In Ukrainian].
- Smahlo, O. V. (2015) Otsinka ryzyku lehalizatsii zlochynnykh dokhodiv sub’iektiv pervynnoho finansovoho monitorynhu [Assessment of the risk of criminalization of criminal proceeds of entities of initial financial monitoring]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seria: Ekonomichni nauky – Bulletin of Zhytomyr State Technological University. Ser.: Economic Sciences, 4 (74), 201-212 [In Ukrainian].
- Khmeliuk, A.A. (2017) Finansovyi monitorynh u systemi derzhavnoho finansovoho kontroliu Ukrainy [Financial monitoring in the system of state financial control of Ukraine]. Extended abstract of candidate thesis. Chernigiv: Chernihiv National University of Technology [In Ukrainian].
- Chmutova, I. M., & Tkachova, Ye. O. (2018) Finansova stiikist banku yak indykator ryzyku vidmyvannia koshtiv ta finansuvannia teroryzmu [Financial stability of the bank as an indicator of risk of money laundering and terrorist financing]. Ekonomika i suspilstvo – Economics and Society, 14, 867-875 [In Ukrainian].
- Banking regulatory outlook 2018. Anticipating updated compliance requirements. (2018). www2.deloitte.com. Retrieved from https://www2.deloitte.com/us/en/pages/regulatory/articles/banking-regulatory-outlook.html
- Banking Regulatory Outlook 2017. New trends in regulatory compliance (2017). www2.deloitte.com. Retrieved from https://www2.deloitte.com/ky/en/pages/risk/articles/banking-regulatory-outlook.html
- Banks and the FinTech Challenge: How disruption has been a catalyst for collaboration and innovation 2016 (n.d.). www.currencycloud.com. Retrieved from https://www.currencycloud.com/files/ 2016-Banks.and.the.Fintech.Challenge.pdf.
- Jaara, O.O., & Kadomi, A.M. (2017). Factors related to the Central Bank instructions on money laundering. Journal of Money Laundering Control, Vol. 20, Issue 3, 274-291.
- Kordik, M., & Kurilovska L. (2017). Protection of the National Financial System From the Money Laundering and Terrorism Financing. Entrepreneurship and Sustainability Issues. Vol. 5, 2, 243-262.
- Lester, J., & Roth, J. (2007) Criminal Prosecution of Banks Under the Bank Secrecy Act. United States Attorney’s Bulletin,54-71.
- Levi, M., Reuter, P. & Halliday, T. (2018). Can the AML system be evaluated without better data? Crime, Law and Social Change, Vol. 69, Issue 2, 307-328. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10611-017-9757-4.
- Methodology for Assessing Technical Compliance with the FATF Recommendations and the Effectiveness of AML/CFT Systems. (n.d.). fatf-gafi.org. Retrieved from http://www.fatf-gafi.org/.
- Nguyen, C. L. (2018). Preventing the use of financial institutions for money laundering and the implications for financial privacy. Journal of money laundering control, 1, (Vol. 21). 47-58.
- The FATF Recommendations: International Standards on Combating Money Laundering and the Financing Terrorism and Proliferation. Adopted by The FATF Plenary in February 2012, updated June 2017. (n.d.). fatf-gafi.org. Retrieved from http://www.fatf-gafi.org/publications/fatfrecommendations/ documents/fatf-recommendations.html
|