Зміст |
Автори:
М. Cугрова, Словацький університет сільського господарства (Нітра, Словаччина) Л. Надьова, Словацький університет сільського господарства (Нітра, Словаччина)
Н. Хазухова, Університет Менделя у Брно (Брно, Чехія) Я. Ставкова, Університет Менделя у Брно (Брно, Чехія)
Сторінки: 31-43
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-03
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Постійно зростаюче споживання алкоголю та пов’язані з ним негативні наслідки, що впливають на здоров’я людини, представляють серйозну проблему не тільки для Чехії й Словаччини, а й для всього світу в цілому. Збільшення споживання алкоголю, особливо серед молодого покоління, прямо пов’язане з його доступністю на ринку напоїв. Аналіз наукової літератури засвідчив, що однією з найбільш поширених причин передчасної смерті в Європейському союзі є надмірне споживання алкогольних напоїв. Найвищий рівень споживання алкоголю в Чехії та Словаччини серед країн Європи підтверджує актуальність даного дослідження. Основною метою статті є дослідження особливостей поведінки споживачів на ринку алкогольних напоїв. З метою виявлення основних причин та факторів впливу на прийняття рішень споживачів щодо вибору та споживання алкогольних напоїв в роботі використовується маркетингові опитування. У ході дослідження було про анкетовано 686 респондентів Словаччини та 757 респондентів Чехії. Результати опитування свідчать, що в обох країнах найпоширенішим алкогольним напоєм є вино, а основними мотивами його споживання є кількість проведених в країнах культурно-розважальних заходів, рекомендації друзів та смакові переваги товару. При цьому зазначається, що якість товару не є визначальним фактором збільшення кількості споживання алкогольних напоїв. Щодо місця споживання, то респонденти Чехії споживають алкогольні напої переважно вдома, а Словаччини – у ході розважальних заходів та менше всього в ресторанах та пабах. На основі методу кластерного аналізу в статті виділено 5 сегментів споживачів алкогольних напоїв Чехії і Словаччини та описано їх основні характеристики. Визначені особливості поведінки споживачів для кожного з запропонованих сегментів.
Ключові слова: алкогольні напої, споживання алкоголю, поведінка споживачів, споживчі сегменти, Словацька Республіка, Чехія.
Класифікація JEL: M31.
Цитувати як: Sugrova, M., Nagyova, L., Hazuchova, N., & Stavkova, J. (2018). Consumer behaviour at alcoholic beverages markets of Czech Republic and Slovakia: targeting consumer segments Marketing and Management of Innovations, 2, 31-43. https://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-03
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Bennett, J. (2003). Investment in Population Health in Five OECD Countries. Retrieved April 10, 2018, from https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/073776747532.pdf? expires=1527499320&id=id&accname=guest&checksum=F3FBA217DCD1F53A4DD82328E6D8F5EB.
- Dzúrová, D., Spilková, J. & Pikhart, H. (2010). Social inequalities in alcohol consumption in the Czech Republic: A multilevel analysis. Health & Place, 16(3), 590-597. doi.org/10.1016/j.healthplace.2010.01.004.
- Egea, T., Signorini, M. A., Ongaro, L., Rivera, D., Obón de Castro, C. & Bruschi, P. (2016). Traditional alcoholic beverages and their value in the local culture of the Alta Valle del Reno, a mountain borderland between Tuscany and Emilia-Romagna (Italy). Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, 12, 27. doi.org/10.1186/s13002-016-0099-6.
- Holienčinová, M. (2013). Spotrebiteľské správanie na trhu alkoholických nápojov. Paper presented at the meeting of Faculty of Business Economics of the University of Economics in Bratislava with seat in Košice, Košice.
- Horská, E., Nagyová, Ľ., Stávková, J., Turčínková, J., Stejskal, L., Bolaños, R. M., Araque Padilla, R. A., Montero Simó, M. J., Ramírez Sobrino, J. N., Matysik-Pejas, R., Szafrańska, M. (2009). Európsky spotrebiteľ a spotrebiteľské správanie. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre.
- Guidi, P. & Di Placido, M. (2015). Social work assessment of underage alcohol consumption: Non-specialised social services comparison between Sweden and Italy. Nordic studies on alcohol and drugs, 32(2), 199-218. doi: 10.1515/nsad-2015-0020.
- Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health. (2007). Alcohol Advertising and Youth. Retrieved March 04, 2017, from http://www.camy.org/resources/fact-sheets/ alcohol-advertising-and-youth/.
- Kubicová, Ľ. & Kádeková, Z. (2011). Comparison of the income development and the food demand elasticities of the private households in Slovakia. Agricultural economics, 57(8), 404-411.
- Leasure, J. L., Neighbors, C., Henderson, C. E. & Young, Ch. M. (2015). Exercise and alcohol consumption: what we know, what we need to know, and why it is important. Frontiers in Psychiatry, 6: 156. doi.org/10.3389/fpsyt.2015.00156.
- López Cisneros, M. A., Villar Luis, M. A., Alonso-Castillo, M. M., De Jesús Alonso Castillo, M. T. & Aguilar, L. R. (2013). Attitudes towards consumption and non-consumption of alcohol among high school students in Mexico. Revista Da Escola De Enfermagem Da USP, 47(4), 815-820. doi:10.1590/S0080-623420130000400007.
- Marinelli, N., Fabbrizzi, S., Alampi Sottini, V., Sacchelli, S., Bernetti, I., Menghini, S. (2014). Generation Y, winy and alcohol. A semantic differential approach to consumtion analysis in Tuscany. Appetite, 75, 117-127. doi.org/10.1016/j.appet. 2013.12.013.
- McIntyre, E., Ovington, L. A., Saliba, A. J. & Moran, C. C. (2016). Qualitative study of alcohol consumer who choose to avoid wine. Australian Journal of grape and wine research, 22: 2, 182-189. doi.org/10.1111/ajgw.12182.
- Moore A. A., Gould, R., Reuben, D. B., Greendale, G. A., Carter, K., Zhou, K. & Karlamangla, A. (2005). Longitudinal Patterns and Predictors of Alcohol Consumption in the United States. American Journal of Public Health, 95(3), 458-464. 10.2105/AJPH.2003.019471.
- Moure-Rodríguez, L., Piñeiro, M., Corral Varela, M., Rodríguez-Holguín, S., Cadaveira, F. & Caamaño-Isorna, F. (2016). Identifying Predictors and Prevalence of Alcohol Consumption among University Students: Nine Years of Follow-Up. PLOS ONE, 11(11). doi.org/10.1371/journal.pone.0165514.
- Mwinilanaa Tampah-Naah, A. & Twumasi Amoah, S. (2015). Consumption and drinking frequency of alcoholic beverage among women in Ghana: a cross-sectional study. BMC Public Health, 15: 317. doi.org/10.1186/s12889-015-1651-3.
- Nagyová, Ľ., Horská, E., Paluchová, J., Kleinová, K., Kádeková, Z. & Récky, R. (2012). Trendy v spotrebiteľskom správaní na trhu potravinárskych produktov v SR. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre.
- OECD (2012). Health at a Glance: Europe 2012. Retrieved August 18, 2015.
- OECD (2015). Tackling Harmful Alcohol Use: Economics and Public Health Policy. Retrieved August 18, 2015, from http://dx.doi.org/101787/9789 26418069-en.
- OECD. (2016). Non – Medical Determinants of Health: Alcohol Consumption in Slovakia and Czech Republic. Retrieved February 10, 2017, from https://stats.oecd. org/index.aspx?DataSetCode=HEALTH_STAT.
- Raciti, M., O´Hara, R., Sharma, B., Reinhard, K. & Davis, F. (2013). Examining price promotions, venue and place of residence as predictors of alcohol consumption. Journal of Social Marketing, 3(1), 8-27. doi.org/10.1108/20426761311297207.
- Rada, C. & Ispas, A. T. (2016). Alcohol consumption and accentuated personality traits among young adults in Romania: a cross-sectional study. Substance Abuse Treatment, Prevention and Policy, 11(1): 36, doi:10.1186/s13011-016-0080-3.
- Rowland, B., Evans-Whipp, T., Hemphill, S., Leung, R., Livingston, M. & Toumbourou, J. W. (2016). The density of alcohol outlets and adolescent alcohol consumtion: An Australian longitudinal analysis. Health & Place, 37, 43-49.
- Sancho M. F., Miguel, M. J. & Aldás, J. (2011). Factors influencing youth alcohol consumption intention. An approach from consumer socialization theory. Journal of Social Marketing, 1(3), 192-210. doi.org/10.1108/20426761111170704.
- Slováčková, T., Birčiaková, N. & Stávková, J. (2016). Forecasting alcohol consumption in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 64(6), 2133-2140. doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.522.
- Solov´ev, A. M. (2016). Comparative Rate of Alcohol Consumption in European Coutries. Studies on Russian Economic Development, 27(1): 94 doi.org/10.1134/S 1075700716010135.
- Stautz, K. & Marteau, T. M. (2016). Viewing alcohol warning advertising reduces urges to drink in young adults: an online experiment. BMC Public Health, 16(1), 530-540. doi.org/10.1186/s12889-016-3192-9.
- The Czech Statistical Office. (2017). Spotřeba potravin – 2015: Spotřeba alkoholických nápojů a cigaret (na obyvatele za rok). Retrieved March 07, 2017, from https://www.czso.cz/.
- The Slovak Statistical Office. (2017). Spotreba vybraných druhov potravín na 1 obyvateľa. Retrieved February 21, 2017, from https://slovak.statistics.sk.
- WHO. (2015). Alcohol. Retrieved March 03, 2017, from http://www.who.int/media centre/factsheets/fs349/en/.
- WHO. (2013). Status Report on Alcohol and Health in 35 European Countries 2013. Retrieved March 07, 2017, from http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/ 190430/Status-Report-on-Alcohol-and-Health-in-35-European-Countries.pdf.
- Zhou, Y., Zheng, J., Li, S., Zhou, T., Zhang, P. & Li, H-B. (2016). Alcoholic Beverage Consumption and Chronic Diseases. International Journal of environmental research and public health, 13(6): 522. doi:10.3390/ijerph13060522.​
|