Зміст |
Автори:
В. П. Левченко, Київський національний університет технологій та дизайну (Україна) Т. А. Кобзєва, Сумський державний університет (Україна) А. О. Бойко, Сумський державний університет (Україна) T. В. Шлапко, Сумський державний університет (Україна)
Сторінки: 361-371
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-31
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Стаття присвячена розвитку методичних засад удосконалення держаної політики детінізації національної економіки. Узагальнено аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії щодо основних інструментів детінізації національної економіки. Встановлено, що податкові інструменти державного впливу на тіньову економіку дозволяють досягти комплексного ефекту в усіх сферах суспільного життя країни. Метою статті є формування інноваційної методики оцінювання рівня ефективності інструментів прямого впливу на суб’єктів господарювання, що дозволить приймати виважені управлінські рішення органами державної влади з приводу детінізації національної економіки. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми детінізації національної економіки засвідчила відсутність будь-яких емпіричних розрахунків з приводу оцінювання рівня ефективності податкових інструментів держаного регулювання економіки. Актуальність вирішення даної наукової проблеми полягає в необхідності ідентифікації не тільки рівеня збільшення соціального податку за рахунок виходу заробітних плат з тіні, але й неявного ефекту у вигляді збільшення непрямих податків та обсягу заощаджень. Вирішення зазначеної проблеми в статті здійснено за допомогою розробки науково-методичного підходу до оцінювання рівня ефективності інструментів детінізації національної економіки на основі розрахунку імовірності прийняття рішення щодо застосування конкретного інструменту, апостеріорної імовірності досягнення визначеного рівня результативності та методів нечіткої логіки. На прикладі зменшення рівня податкового навантаження на фонд оплати праці в Україні визначено рівень ефективності державного управління детінізацією національної економіки. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить необхідність систематичного оцінювання рівня детінізації національної економіки в залежності від виду інструментів державного впливу та їх кількісної характеристики. Запропоновані теоретико-методологічні засади формування стратегії детінізації національної економіки в залежності від рівня ефективності інструментів державної податкової політики. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для державних органів виконавчої влади в сфері податкового регулювання національної економіки.
Ключові слова: рівень ефективності, інструменти детінізації, національна економіки, державне управління, рівень оподаткування.
Класифікація JEL: С54, H21, K34.
Цитувати як: Levchenko, V., Kobzieva, T., Boiko, A., & Shlapko, T. (2018). Innovations in assessing the efficiency of the instruments for the national economy de-shadowing: the state management aspect Marketing and Management of Innovations, 4, 361-371. https://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-31
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Dilnot A. (1981). What do we know about the Black Economy? / Dilnot A., Morris C. Fiscal Studies, № 2.
- Directive (EU) 2015/849 of the European Parliament and of the Council of 20 May 2015 on the prevention of the use of the financial system for the purposes of money laundering or terrorist financing, amending Regulation (EU) [No 648/2012 of the European Parliament and of the Council, and repealing Directive 2005/60/EC of the European Parliament and of the Council and Commission Directive 2006/70/EC]. Retrieved from https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/0bff31ef-0b49-11e5-8817-01aa75ed71a1/language-en
- Feige E. (1979). How big is the Irregular Economy? Challenge, Vol. 6. № 22. P. 5-13.
- Financial Action Task Force on Money. [Active struggle with the shadow economy and legalization of money received illegally through the instruments of the International Anti-Money Laundering Unit]. Retrieved from http://www.fatf-gafi.org/
- Gutmann P. (1985). The Subterranean Economy, Redux. The Economics of the Shadow Economy. Heidelberg,
- Morris M. L. (1989). Official and Parallel Cereals Markets Senegal: Empirical Evidence / Michael L. Morris, Mark D. Newman. World Development. Vol. 17. Issue 12. Pp. 1885-1906.
- Portes A., Sassen-Kub S. (2000). Co-creation of illegality: comparative materials on the informal sector in the market economy of Western countries (Yu. V. Latov). Economic theory of crime and punishment. Abstract journal. M.: RGGU, Issue 2.
- Schneider F. (1997), “The Shadow Economies of Western Europe,” Journal of the 28 Institute of Economic Affairs, 17(3), 42–48
- Schneider F. and Dominik E. (2000), Shadow Economies: Size, Causes, and Consequences. The Journal of Economic Literature. 38(1), 77–114.
- Schneider F., Buehn A., Montenegro C. E. (2010) New Estimates for the Shadow Economies all over the World. International Economic Journal.December 2010.
- Simon J., Kaufmann D., and Zoido-Lobatón P. (1998b), Corruption, Public Finances and the Unofficial Economy, Washington, D.C.: The World Bank.
- Smith P. (1994), “Assessing the Size of the Underground Economy: The Statistics Canada Perspectives,” Canadian Economic Observer, 7, 3.16-3.33.
- Sutherland E. H. (1949) White Collar Crime, New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Tanzi V. (1999), “Uses and Abuses of Estimates of the Underground Economy,” The Economic Journal, 109(456), 338–340.
- Tensi V. (1983). The Underground Economy. The Causes and Consequences on the World Wide Phenomenon. Finance development. Vol. 30. № 1.
- Thomas J. (1992). Informal Economic Activity. Michigan: The University of Michigan Press, Р. 334.
- Torgler B., Schneider F. (2007). Shadow economy, tax morale, governance and institutional quality: a panel analysis. Р. 54.
- Baranov S. O. (2015). Shlyakhy detinizatsiyi ekonomichnykh protsesiv. [Aspekty publichnoho upravlinnya]. № 7-8. P. 56-62. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/aplup_2015_7-8_9
- Bazylevych V. (2004). Metodychni aspekty otsinky masshtabiv tinʹovoyi ekonomiky. Ekonomika Ukrayiny. №8. P. 36-44.
- BryhinetsʹO. O. (2014). Detinizatsiya ekonomiky yak osnova finansovoyi bezpeky derzhavy. Finansove pravo. № 3. P. 62-65. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fp_2014_3_17
- Zadvornykh S.S. (2014). Napryamy ta rekomendatsiyi shchodo vdoskonalennya finansovoyi polityky derzhavy, spryamovanoyi na zmenshennya obsyahiv tinʹovykh potokiv. Economics and Finance. V. 2 P. 50-55.
- Kirzhetsʹkyy YU. I. (2013). Tinʹova ekonomika ta napryamy yiyi podolannya v Ukrayini : monohr. Lʹviv : Liha-Pres,. 170 p.
- Koretsʹka S. O. (2011). «Tinʹova» ekonomika: naslidky ta metody podolannya. Investytsiyi: praktyka ta dosvid. № 20. P.15-18.
- Lamanova T. (2000). Tinʹova ekonomika — vyznachennya, struktura, metody otsinky. Ekonomika, finansy, parvo, 3, 22-26.
- Lopatin O.K. (2008). Makroekonomichna modelʹtinʹovoyi ekonomiky Ukrayiny / O.K. Lopatin, O.I. Harbar. Aktualʹni problemy ekonomiky. №10(88). P. 125-135.
- Mazur I. I. (2008). Detinizatsiya ekonomiky Ukrayiny: teoriya ta praktyka: monoh. Kyyiv: Vydavnycho-polihrafichnyy tsentr «Kyyivsʹkyy universytet», 239 p.
- Merenkova O. V. Koldovsʹkyy V. V. (2007) Vykorystannya bayyesivsʹkoho analizu yak metodu otsinky nadiynosti komertsiynykh. Matematychni modeli ta informatsiyni tekhnolohiyi v suchasniy ekonomitsi: monohrafiya / pid redaktsiyeyu d-ra ekon. nauk, prof. A. O. Yepifanova. Sumy: UABS NBU, Р. 132–143.
- Dmytrov S. O., Merenkova O. V., Levchenko L. H., MedvidʹT. A (2008) Modelyuvannya otsinky ryzykiv vykorystannya bankiv z metoyu lehalizatsiyi kryminalʹnykh dokhodiv abo finansuvannya teroryzmu : monohrafiya / pid zahalʹnoyu redaktsiyeyu O. M. Berezhnoho. Sumy : DVNZ “UABS NBU”, – 75 р.
- Ohreba S. (2001). Statystychne vidobrazhennya obsyahiv tinʹovoyi ekonomiky u systemi natsionalʹnykh rakhunkiv. Visnyk Kyyivsʹkoho natsionalʹnoho un-tu im. T. Shevchenka. Seriya: Ekonomika Vypusk 129. P. 51-52.
- Ozersʹkyy I. V. (2005). Tinʹovyy sektor ekonomiky: Ekonomika. Finansy. Pravo. № 1. P. 28–31
- Popovych V. M. (2001). Ekonomiko-kryminolohichna teoriya detinizatsiyi ekonomiky: monohrafiya. Akademiya derzhavnoyi podatkovoyi sluzhby Ukrayiny. Irpinʹ. 546 p.
- Predborsʹkyy V.A. (2005). Detinizatsiya ekonomiky u konteksti transformatsiynykh protsesiv. Pytannya teoriyi ta metodolohiyi: Monohrafiya. Kyyiv: Kondor, 613 p.
- Prylypko YU.I. (2008). Udoskonalennya deyakykh metodiv otsinky obsyahiv tinʹovoho sektoru. Statystyka Ukrayiny. №1(40), 16-25.
- Prokopyk O. I. (2008). Shlyakhy detinizatsiyi ekonomiky Ukrayiny ta yiyi osoblyvosti. Bankivsʹka sprava. № 2. P. 56–66.
- Skrypnyk A. (2002). Optymizatsiya podatkovykh stavok ta yikh vplyv na detinizatsiyu ekonomiky / A. Skrypnyk, S. Lytvynenko. Visnyk NBU, 5, 52-59.
- Tinʹova ekonomika v Ukrayini: stan, tendentsiyi, shlyakhy podolannya: analit. ohlyad /uporyad.: S. S. Chernyavsʹkyy, V. A. Nekrasov, A. V. Tytko ta in. Kyyiv: Nats. akad. vnutr. sprav, 2017. 152 p.
- Shpytchuk R. M. (2009). Ekonomichni naslidky tinizatsiyi ekonomichnoyi systemy : Ekonomika. Finansy. Pravo. № 1. P. 3–6.
|