Ранжування важливості маркетингових стратегій у забезпеченні лояльності клієнтів
Pages: 1-12
Received: 09 December 2023
Revised: 27 April 2024
Accepted: 23 May 2024
Abstract
Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії щодо причинного зв’язку між компонентами маркетингової стратегії та лояльністю клієнтів. Систематизація літературних джерел виявила різноманітні причинні зв’язки між компонентами маркетингової стратегії та лояльністю клієнтів. Проте майже жодне з досліджень не оцінювало та не порівнювало відмінності між компонентами маркетингових стратегій у підвищенні лояльності клієнтів. Таким чином, основною метою цієї статті є оцінка відносної важливості компонентів маркетингової стратегії для лояльності клієнтів. В’єтнам було обрано як кейс для дослідження, оскільки він є однією з найшвидше зростаючих економік світу. Дані дослідження були зібрані за допомогою структурованої анкети. Для цього дослідження було зібрано відповіді від 210 підприємств методом простого випадкового відбору з 1128 компаній, що публічно котируються на основних фондових біржах В’єтнаму. В результаті, було отримано 222 анкети з необхідною інформацією. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи аналітичної ієрархії для оцінки відносної важливості компонентів продукту, ціни, місця та просування у маркетинговій стратегії для лояльності клієнтів. Результати показали, що найвищий вплив на підвищення лояльності клієнтів мала цінова стратегія, на другому місці – ціноутворення, далі просування продажів, реклама, знижки, зв’язки з громадськістю, канали збуту, прямий маркетинг, умови оплати, характеристики продукту, якість, охоплення ринку, асортимент, брендинг, упаковка, локація, інвентаризація, сервіс, гарантії, а транспорт мав найменший вплив. Це дослідження надає дослідникам краще розуміння порівняльної значущості компонентів маркетингової стратегії для лояльності клієнтів. Результати також можуть допомогти бізнес-керівникам у прийнятті оптимальних рішень щодо планування компонентів продукту, ціни, місця та просування у маркетинговій стратегії для досягнення найвищої ефективності
Keywords: В’єтнам; стратегія просування; стратегія продукту; лояльність клієнтів; цінова стратегія; стратегія місця.
How to Cite: Huynh, Q. L. (2024). Ranking the Importance of Marketing Strategies in Building Client Loyalty. Marketing and Management of Innovations, 15(2), 1–12. https://doi.org/10.21272/mmi.2024.2-01
Abstract Views
PDF Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
References
- Akinyele, S. T. (2010a). Impact of strategic marketing management on the performance of firms in the downstream sector of Nigerian oil and gas Industry. PhD Thesis postgraduate school, Covenant University, Nigeria. [Google Scholar]
- Akinyele, S. T. (2010b). Strategic marketing strategies on the performance of firms in Nigerian oil and gas industry. Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences, 1(1), 23-36. [Google Scholar]
- Aremu, M. A., & Lawal, A. T. (2012). Exploring marketing strategy as a catalyst for performance in Nigerian telecommunication industry. IJMBS, 2(4), 65-71. [Google Scholar]
- Aziz, W. A. (2015). The role of relationship marketing in building clients’ loyalty in banking industry. British Journal of Marketing Studies, 3(7), 93-108. [Google Scholar]
- Billington, C., & Nie, W. (2009). The Customer Value Proposition Should Drive Supply Chain Design: An Example in Mass Retailing. Perspectives for Managers, 177(1), 1-4. [Google Scholar]
- Bou‐Llusar, J. C., Beltrán‐Martín, I., Roca‐Puig, V., & Escrig‐Tena, A. B. (2016). Single‐and multiple‐informant research designs to examine the human resource management− performance relationship. British Journal of Management, 27(3), 646-668. [Google Scholar] [CrossRef]
- Budhwar, P. S., & Budhwar, P. S. (2000). Strategic integration and devolution of human resource management in the UK manufacturing sector. British Journal of Management, 11(4), 285-302. [Google Scholar] [CrossRef]
- Chiliya, N., Herbst, G., & Roberts-Lombard, M. (2009). The impact of marketing strategies on profitability of small grocery shops in South African townships. African journal of business management, 3(3), 70-79. [Google Scholar]
- Cropanzano, R., & Mitchell, M. S. (2005). Social exchange theory: An interdisciplinary review. Journal of management, 31(6), 874-900.[Google Scholar] [CrossRef]
- Cropanzano, R., Anthony, E. L., Daniels, S. R., & Hall, A. V. (2017). Social Exchange Theory: A Critical Review with Theoretical Remedies. Academy of Management Annals, 11(1), 479-516. [Google Scholar] [CrossRef]
- Cunningham, J. B., & Debrah, Y. A. (1995). Skills for managing human resources in a complex environment: the perceptions of human resource managers in Singapore. International Journal of Human Resource Management, 6(1), 79-101. [Google Scholar] [CrossRef]
- Dodds, W. B., Monroe, K. B., & Grewal, D. (1991). Effects of price, brand, and store information on buyers’ product evaluations. Journal of marketing research, 28(3), 307-319. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ernst, H. (2003). Causes and effects of a single informant bias in empirical innovation research. Wissenschaftliche Hochschule für Unternehmensführung (WHU) Otto-Beisheim-Hochschule. [Google Scholar]
- Fong, S. F., Loh, R. Y., & Choi, S. L. (2022). Marketing Strategies and Customer Satisfaction: A Study on the Higher Education Institutions in Johor. Business and Economic Research, 12(2), 61-83. [Google Scholar]
- Frederick, F. R., & Sasser, W. E. (1990). Zero defections: quality comes to services. Harvard business review, 68(5), 105-111. [Google Scholar]
- Gaurav, K. (2008). Impact of relationship marketing strategy on customer loyalty. The Icfaian Journal of Management Research, 7(11), 7-21. [Google Scholar]
- Gerhart, B., Wright, P. M., McMahan, G. C., & Snell, S. A. (2000). Measurement error in research on human resources and firm performance: how much error is there and how does it influence effect size estimates?. Personnel psychology, 53(4), 803-834. [Google Scholar] [CrossRef]
- Goi, C. L. (2009). A review of marketing mix: 4Ps or more. International journal of marketing studies, 1(1), 2-15. [Google Scholar]
- Hosmer, B. E. (1998). The loyalty effect: The hidden force behind growth, profits, and lasting value. Consulting to Management, 10(2), 82-83. [Google Scholar]
- Isac, N., & Badshah, W. (2019). Marketing Strategy-Tool to Increase Customer Satisfaction: Case Study of Romanian Company in Furniture Products. Romanian Economic and Business Review, 14(1), 27-38. [Google Scholar]
- Jorge-García, D., & Estruch-Guitart, V. (2022). Comparative analysis between AHP and ANP in prioritization of ecosystem services-A case study in a rice field area raised in the Guadalquivir marshes (Spain). Ecological Informatics, 70, 1-11. [Google Scholar] [CrossRef]
- Joseph, F. H. J. R., Barry, J. B., Rolph, E. A., & Rolph, E. A. (2010). Multivariate data analysis. Pearson Prentice Hall, USA. [Google Scholar]
- Kilic, C. (2015). Effects of globalization on economic growth: Panel data analysis for developing countries. Petroleum-Gas University of Ploiesti Bulletin, Technical Series, 67(1). [Google Scholar]
- Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing (12th ed.). Upper Saddle River, NJ:Prentice Hall, USA. [Google Scholar]
- Li, M. L. (2011). Impact of marketing strategy, customer perceived value, customer satisfaction, trust, and commitment on customer loyalty. Lynn University. [Google Scholar]
- Li, M. L., & Green, R. D. (2011). A mediating influence on customer loyalty: The role of perceived value. Journal of Management and Marketing Research, 7(3), 20-35. [Google Scholar]
- Lin, L. H. (1993). Consumer Product Classification, Innovation Type and New Product Marketing Strategy. National Cheng Chi University Department of Business Administration of PhD Thesis, Taiwan. [Google Scholar]
- Lin, L., & Ya-Huei, C. (2012). The Impact of new product marketing strategy on new product performance: the moderating effects of competitive intensity and product innovation. International Journal of Advanced Scientific Research and Technology, 2(2), 135-149. [Google Scholar]
- McCarthy, E. J., & Perreault, W. D. (1972). Basic marketing: a managerial approach. Irwin, USA. [Google Scholar]
- McCarthy, M. (2016). Experiential learning theory: From theory to practice. Journal of Business & Economics Research (JBER), 14(3), 91-100. [Google Scholar]
- Moliner, M. A., Sánchez, J., Rodríguez, R. M., & Callarisa, L. (2007). Relationship quality with a travel agency: The influence of the postpurchase perceived value of a tourism package. Tourism and Hospitality Research, 7(3-4), 194-211. [Google Scholar] [CrossRef]
- Monroe, K. B. (1990). Pricing: Making Profitable Decisions (2nd ed.). New York: McGraw-Hill, USA. [Google Scholar]
- Morgan, N. A., & Rego, L. L. (2006). The value of different customer satisfaction and loyalty metrics in predicting business performance. Marketing science, 25(5), 426-439. [Google Scholar] [CrossRef]
- Nanle, M., Dele, A. O., & Akinsuru Sydney, A. (2015). Effect of Marketing Strategy on Customer Loyalty in the Nigerian Oil and Gas Industry: The Mediating Role of Consumer Perceived Value. International Journal of Investment Management and Financial Innovations, 1(4), 94-104. [Google Scholar]
- Owomoyela, S. K., Oyeniyi, K. O., & Ola, O. S. (2013). Investigating the impact of marketing mix elements on consumer loyalty: An empirical study on Nigerian Breweries Plc. Interdisciplinary journal of contemporary research in business, 4(11), 485-496. [Google Scholar]
- Saaty, T. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York, McGraw-Hill, USA. [Google Scholar]
- Sangkaworn, C., & Mujtaba, B. G. (2010). Marketing practices of hotels and resorts in ChiangMai: a study of products, pricing, and promotional practices. Journal of Management and Marketing Research, 4(1), 1-17. [Google Scholar]
- Smith, G. E. (2015). The opt-out effect: Marketing strategies that empower consumers and win customer-driven brand loyalty. FT Press. [Google Scholar]
- Stofkova, J., Krejnus, M., Stofkova, K. R., Malega, P., & Binasova, V. (2022). Use of the analytic hierarchy process and selected methods in the managerial decision-making process in the context of sustainable development. Sustainability, 14(18), 11546. [Google Scholar] [CrossRef]
- Teo, S. T. (2002). Effectiveness of a corporate HR department in an Australian public-sector entity during commercialization and corporatization. International Journal of Human Resource Management, 13(1), 89-105. [Google Scholar] [CrossRef]
- Themba, O. S., Razak, N., & Sjahruddin, H. (2019). Increasing customers’ loyalty. The contribution of marketing strategy, service quality and customer satisfaction. Archives of Business Research, 7(2). [Google Scholar]
- Thoumrungroje, A. (2004). The effects of globalization on marketing strategy and performance. Washington State University. [Google Scholar]
- Van Hong, P., & Nguyen, T. T. (2020). Factors affecting marketing strategy of logistics business–Case of Vietnam. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 36(4), 224-234. [Google Scholar] [CrossRef]
- Vuong, Q. H., Vu, Q. H., & Vuong, T. T. (2016). Relationship between past experience, social network participation and innovative capacity: Vietnamese entrepreneurship in transition. International Journal of Transitions and Innovation Systems, 5(3-4), 299-313. [Google Scholar][CrossRef]
- Vuong, T. T., Semerák, V., & Vuong, Q. H. (2019). The Vietnamese economy at the crossroads. Southeast Asia and the ASEAN economic community, 91-143. [Google Scholar] [CrossRef]
- Wang’ondu, A. W. (2016). Marketing strategies and customer satisfaction: A case study of the institute of executive coaches–East Africa(Doctoral dissertation, United States International University-Africa). [Google Scholar]
- World Bank. (2017). Country Partnership Framework for the Socialist Republic of Vietnam for the Period FY18-FY22. Washington, DC: World Bank Group. [Link]
- Zeithaml, V. A., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1996). The behavioral consequences of service quality. Journal of marketing, 60(2), 31-46. [Google Scholar] [CrossRef]
- Zhu, J. (2021). Analysis on Adidas Marketing Strategies in 4P Model. Scientific and Social Research, 3(5), 67-75. [Google Scholar][CrossRef]
View articles in other formats
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Coyright
Copyright (c) 2024 The Author(s).
Published by Sumy State University
Issue