Зміст |
Автори:
Айсель Курназ, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2190-7838 Ph.D., Університет Бандирма Онієді Ейлюл, Туреччина
Сторінки: 21-33
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2022.3-02
Отримано: 25.06.2022
Прийнято: 07.08.2022
Опубліковано: 30.09.2022
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Стаття присвячена аналізу індивідуальних рис особистості як передумов панічної покупки. Автор зазначає, що в надзвичайні періоди, людям властиво змінювати купівельну поведінку та панічно скуповувати певні продукти або групи продуктів. Теоретична основа концепції панічних покупок містить різні теорії, включаючи індивідуальні та соціально-психологічні. Відповідно до головної мети дослідження, концепція панічної покупки розглядається з точки зору індивідуальних теорій. Попри наявність низки наукових праць, присвячених дослідженню факторів, які спричиняють панічні покупки, автором наголошено на наявності прогалин у науковій літературі, присвяченій дослідженню ролі індивідуальних особливостей особистості під час панічних покупок. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 852 респондентів, які проживають у Туреччині. В основі даного дослідження покладено п’яти факторну модель «Велика пʼятірка». Для тестування характеристик особистості, у роботі було застосовано опитувальник великої пʼятірки «The Big Five Inventory» та шкалу вимірювання панічних покупок «Panic Buying Scale». Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію аналізу факторного аналізу та моделювання структурних рівнянь. Отримані результати засвідчили, що доброзичливість (одна з пʼяти головних особистісних рис) має статистично значущий негативний вплив на панічні покупки, тоді як невротизм – статично значущий позитивний вплив. Результати дослідження дають підстави стверджувати, що рівень панічних покупок є нижчим, коли люди мають розвинуту рису характеру – доброзичливість. Своєю чергою, невротизм сприяє панічним покупкам. За результатами дослідження не було встановлено суттєвого впливу сумлінності, відкритості та екстраверсії на панічні покупки. У статті наголошено, що розуміння головних мотивів поведінки людей під час панічних покупок є суттєвим для ефективного управління під час надзвичайних ситуацій та вживання необхідних запобіжних заходів.
Ключові слова: панічна покупка, теорія великої п’ятірки, COVID-19, риси особистості великої п’ятірки, Туреччина.
Класифікація JEL: M10, M19, M31.
Цитувати як: Kurnaz, A (2022). The big five personality traits as antecedents of panic buying Marketing and Management of Innovations, 3, 21-33. https://doi.org/10.21272/mmi.2022.3-02
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Anderson, J. C. & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423. [Google Scholar]
- Arafat, S. M. Y., Kar, S. K., Menon, V., Kaliamoorthy, C., Mukherjee, S., Alradie-Mohamed, A., Sharma, P., Marthoenis, M. & Kabir, R. (2020). Panic buying: An insight from the content analysis of media reports during COVID-19 pandemic. Neurology Psychiatry and Brain Research, 37, 100-103. [Google Scholar] [CrossRef]
- Barnes, S. J., Diaz, M. & Arnaboldi, M. (2021). Understanding panic buying during COVID-19: A text analytics approach. Expert Systems With Applications, 169, 114360, 1-14. [Google Scholar] [CrossRef]
- Baumeister, R. F., Vohs, K. D., DeWall, C. N. & Zhang, L. (2007). How emotion shapes behavior: feedback, anticipation, and reflection, rather than direct causation. Personality and Social Psychology Review, 11, 167-203. [Google Scholar] [CrossRef]
- Bono, J. E., Boles, T. L., Judge, T. A. & Lauver, K. J. (2002). The role of personality in task and relationship conflict. Journal of Personality, 70(3), 311-344. [Google Scholar] [CrossRef]
- Brehm, J. W. (1966). A theory of psychological reactance. New York, NY: Academic. [Google Scholar] [CrossRef]
- Chen, C. Y., Lee, L. & Yap, A. J. (2017). Control deprivation motivates acquisition of utilitarian products. Journal of Consumer Research, 43 (6), 1031-1047. [Google Scholar] [CrossRef]
- Chua, G., Yuen, K. F., Wang, X. & Wong, Y. D. (2021). The determinants of panic buying during COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 3247, 1-28. [Google Scholar] [CrossRef]
- Dammeyer, J. (2020). An explorative study of the individual differences associated with consumer stockpiling during the early stages of the 2020 Coronavirus outbreak in Europe. Personality and Individual Differences, 167, 110263. [Google Scholar] [CrossRef]
- DeLongis, A. & Holtzman, S. (2005). Coping in context: The role of stress, social support, and personality in coping. Journal of Personality, 73(6), 1633–1656. [Google Scholar] [CrossRef]
- Erkul Kaya, N. (2022). Rusya’da kozmetik ve kişisel bakım ürünlerinde ‘panik alışverişi’. Anadolu Ajansı. Retrieved from [Link]
- Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. [Google Scholar] [CrossRef]
- Fransen, M. L., Arendsen, J. & Das, E. (2019). Chapter 20 – Consumer culture as worldview defense: a terror management perspective. Handbook of Terror Management Theory, 485-512. [Google Scholar] [CrossRef]
- Furnham, A. & Cheng, H. (1997). Personality and happiness. Psychological Reports, 80(3), 761-762. [Google Scholar] [CrossRef]
- Garbe, L., Rau, R. & Toppe, T. (2020). Influence of perceived threat of Covid-19 and HEXACO personality traits on toilet paper stockpiling. PloS One, 15(6), e0234232. [Google Scholar] [CrossRef]
- Giluk, T. L. & Postlethwaite, B. E. (2015). Big Five personality and academic dishonesty: A meta-analytic review. Personality and Individual Differences, 72, 59-67. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. (2010). Multivariate data analysis a global perspective. Pearson, 7th Edition, Global Edition.
- Herjanto, H., Amin, M. & Purington, E.F. (2021). Panic buying: The effects of thinking style and situational ambiguity. Journal of Retailing and Consumer Services, 60 (102455), 1-10. [CrossRef]
- Jin, X., Li, J., Song, W. & Zhao, T. (2020). The impact of COVID-19 and public health emergencies on consumer purchase of scarce products in china. Frontiers in Public Health, 8 (617166), 13-22. [Google Scholar] [CrossRef]
- John, O. P. & Srivastava, S. (1999). The Big Five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical perspectives, in (Pervin, L. & John, O.P. eds.) Handbook of personality: Theory and research (second edition), 102-138. [Google Scholar]
- 21. John, O. P., Donahue, E.M. & Kentle, R. L. (1991). The Big Five Inventory – Version 4a and 54. Berkeley: University of California, Berkeley. Institute of Personality and Social Research. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kaur, A. & Malik, G. (2020). Understanding the psychology behind panic buying: A grounded theory approach. Global Business Review, 0972150920973504, 1-14. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kotler, P. & Armstrong, G. (2018). Principles of marketing (17th Global ed.), Hoboken: Pearson Higher Education. Retrieved from [Link]
- Laurin, K., Kay, A. C. & Moscovitch, D. A. (2008). On the belief in god: Towards an understanding of the emotional substrates of compensatory control. Journal of Experimental Social Psychology, 44, 1559-1562. [Google Scholar] [CrossRef]
- Lehberger, M., Kleih, A. K. & Sparke, K. (2021). Panic buying in times of coronavirus (COVID-19): Extending the theory of planned behavior to understand the stockpiling of non-perishable food in Germany. Appetite, 161, 105118. [Google Scholar] [CrossRef]
- Li, X., Zhou, Y., Wong, Y. D., Wang, X. & Yuen, K. F. (2021). What influences panic buying behaviour? A model based on dual-system theory and stimulus-organism-response framework. International Journal of Disaster Risk Reduction, 64 (102484), 1-10. [Google Scholar] [CrossRef]
- Lins, S. L. & Aquino, S. D. (2020). Development and initial psychometric properties of a panic buying scale during COVID-19 pandemic. Heliyon, 6, 1-6. [Google Scholar] [CrossRef]
- Marbach, J., Lages, C. R. & Nunan, D. (2016). Who are you and what do you value? Investigating the role of personality traits and consumer perceived value in online customer engagement. Journal of Marketing Management, 32(5-6), 502-525. [Google Scholar] [CrossRef]
- McCrae, R. R. & Costa, P. T. Jr., (1985). Comparison of EPI and psychoticism scales with measures of the five-factor model of personality. Personality and Individual Differences, 6, 587-597. [Google Scholar] [CrossRef]
- McCrae, R. R. & John, O. P. (1992). An introduction to the five factor model and its applications. Journal of Personality, 60, 175-216. [Google Scholar] [CrossRef]
- Micalizzi, L., Zambrotta, N. S. & Bernstein, M. H. (2020). Stockpiling in the time of COVID- 19. Br J Health Psychol, 12480, [Google Scholar] [CrossRef]
- Migliore, A. L. (2011). Relationship between big five personality traits and Hofstede’s cultural dimensions, a sample from India and USA. Cross Cultural Management: An International Journal, 18 (1), 38-54. [Google Scholar] [CrossRef]
- Mroczek, D. K. & Almeida, D. M. (2004). The effects of daily stress, age, and personality on daily negative affect. Journal of Personality, 72, 354-378. [Google Scholar] [CrossRef]
- Müller, A., Mitchell, J. E. & de Zwaan, M. (2015). Compulsive buying. The American Journal on Addictions, 24, 132-137. [Google Scholar] [CrossRef]
- Naeem, M. & Ozuem, W. (2021). Customers’ social interactions and panic buying behavior: Insights from social media practices. Journal of Consumer Behavior, 20, 1191-1203. [Google Scholar] [CrossRef]
- Nowak, B., Brz´oska, P., Piotrowski, J., Sedikides, C., Zemojtel-Piotrowska, M. & Jonason, P. K. (2020). Adaptive and maladaptive behavior during the COVID-19 pandemic: The roles of Dark Triad traits, collective narcissism, and health beliefs. Personality and Individual Differences, 167 (110232), 1-6.[Google Scholar] [CrossRef]
- Pornpitakpan, C. (2004a). The persuasive effect of circadian arousal, endorser expertise, and argument strength in advertising, Journal of Global Marketing, 17(2/3), 141-172. [Google Scholar] [CrossRef]
- Pornpitakpan, C. (2004b). The persuasiveness of source credibility: A critical review of five decades’ evidence. Journal of Applied Social Psychology, 34(2), 243-281. [Google Scholar] [CrossRef]
- Pornpitakpan, C. & Han, J.H. (2013). The effect of culture and salespersons’ retail service quality on ımpulse buying. Australasian Marketing Journal, 21(2), 85-93. [Google Scholar] [CrossRef]
- Pornpitakpan, C., Yuan, Y. & Han, J. H. (2017). The effect of salespersons’ retail service quality and consumers’ mood on impulse buying. Australasian Marketing Journal, 25(1), 2-11. [Google Scholar] [CrossRef]
- Prentice, C., Quach, S. & Thaichon, P. (2022). Antecedents and consequences of panic buying: The case of COVID-19. International Journal of Consumer Studies, 46 (1), 132-146. [Google Scholar] [CrossRef]
- Rajkumar, R. P. (2021). A biopsychosocial approach to understanding panic buying: Integrating neurobiological, attachment-based, and social-anthropological perspectives. Conceptual Analysis, 12 (652353), 1-10. [Google Scholar] [CrossRef]
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods Psychol. Res., 8 (2), 23-74. [Google Scholar]
- Sim, K., Chua, H. C., Vieta, E. & Fernandez, G. (2020). The anatomy of panic buying related to the current COVID-19 pandemic. Psychiatry Research, 288, 113015. [Google Scholar]
- Singh, G., Aiyub, A.S., Greig, T., Naidu, S., Sewak, A. & Sharma, S. (2021). Exploring panic buying behavior during the COVID-19 pandemic: A developing country perspective. International Journal of Emerging Markets, 1746-8809, 1-27. [Google Scholar] [CrossRef]
- Slovic, P. & Peters, E. (2006). Risk perception and affect. Current Directions in Psychological Science, 1(6), 322-325. [Google Scholar] [CrossRef]
- Sneath, J. Z., Lacey, R. & Kennett-Hensel, P. A. (2009). Coping with a natural disaster: Losses, emotions, and impulsive and compulsive buying. Marketing Letters, 20, 45-60. [CrossRef]
- Somani A. & Kumar A. (2021). Historical perspectives of panic buying. In S. Y Arafat, K. S. Kumar, & R. Kabir (Eds.), Panic buying. Springer briefs in psychology. Springer, Cham. [Google Scholar] [CrossRef]
- Soto, C. J. & John, O. P. (2017). Short and extra-short forms of the Big Five Inventory-2: The BFI-2-S and BFI-2-XS. Journal of Research in Personality, 68, 69-81. [Google Scholar] [CrossRef]
- Sterman, J. D. & Dogan, G. (2015). I’m not hoarding, I’m just stocking up before the hoarders get here. Behavioral causes of phantom ordering in supply chains. Journal of Operations Management, 39, 6-22. [Google Scholar] [CrossRef]
- Steven, D., O’Brien, E. & Jones, B. D. (2014). The new politics of strategic resources: Energy and food security challenges in the 21st century. Brookings Institution Press: Washington, DC, USA. [Google Scholar]
- Taylor, S. (2019). The Psychology of Pandemics: Preparing for the Next Global Outbreak of Infectious Disease. Cambridge Scholars Publishing: Newcastle upon Tyne, UK. [Google Scholar] [CrossRef]
- Taylor, S., Landry, C. A., Paluszek, M. M., Fergus, T. A., McKay, D. & Asmundson, G. J. G. (2020). COVID stress syndrome: Concept, structure, and correlates. Depress Anxiety, 37, 706-714. [Google Scholar] [CrossRef]
- Taylor, S. (2021). Understanding and managing pandemic-related panic buying. Journal of Anxiety Disorders, 78,102364, 1-8. [Google Scholar] [CrossRef]
- Thompson, S. C. (2009). The role of personal control in adaptive functioning. R. C. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Oxford handbook of positive psychology (2nd ed.). New York: Oxford University Press. [Google Scholar]
- Tsao, Y. C., Raj, P. V. R. P. & Yu, V. (2019). Product substitution in different weights and brands considering customer segmentation and panic buying behavior. Industrial Marketing Management, 77, 209-220. [Google Scholar] [CrossRef]
- Wang, C., Pan, R.,Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., Choo, F. N., Tran, B., Ho, R., Sharma, V. K. & Ho, C. (2020). A longitudinal study on the mental health of the general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 40-8. [Google Scholar] [CrossRef]
- Waxman, O. B. (2020). How Does a Pandemic End? Here’s What We Can Learn From the 1918 Flu, Time. Retrieved from [Link]
- Wayne, J. H., Musisca, N. & Fleeson, W. (2004). Considering the role of personality in the work-family experience: Relationships of the big five to work-family conflict and facilitation. Journal of Vocational Behavior, 64, 108-130. [Google Scholar] [CrossRef]
- Weiten, W., Hammer, E. & Dunn, D. (2012). Psychology and Contemporary Life: Human Adjustment. USA: Wadsworth. [Google Scholar]
- Whitbourne, S. K. (1986). Openness to experience, identity flexibility, and life change in adults. Journal of Personality and Social Psychology, 50(1), 163-168. [Google Scholar] [CrossRef]
- Yousaf, S., Tauni, M. Z. & Khan, B. (2022). Dark triad traits and panic buying. Personality and Individual Differences, 197, 111771, 1-7. [Google Scholar] [CrossRef]
- Yuen, K. F., Wang, X. Ma, F. & Li, K. X. (2020). The psychological causes of panic buying following a health crisis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (3513), 1-14. [Google Scholar]
- Yuen, K. F., Leong, J. Z. E., Wong, Y. D. & Wang, X. (2021). Panic buying during COVID-19: Survival psychology and needs perspectives in deprived environments. International Journal of Disaster Risk Reduction, 62 (102421), 1-12. [Google Scholar] [CrossRef]
|