Цифровий маркетинг у стратегіях виживання та зростання малого та середнього бізнесу під час війни в Україні
Михайло Окландер 1, , Оксана Яшкіна 1,*, , Ірина Златова 1, ,
- кафедра маркетингу, Національний університет “Одеська політехніка”, Україна
- факультет бізнесу та права/стратегії, маркетингу та інновацій, Портсмутський університет, Портсмут, Великобританія
- кафедра маркетингу, Сумський державний університет, Україна
* Corresponding author
Pages: 15-28
Received: 20 October 2023
Revised: 10 February 2024
Accepted: 10 March 2024
Abstract
У статті досліджено вплив війни на малий та середній бізнес в Україні під час повномасштабного вторгнення російської федерації, починаючи з 24 лютого 2022 року і до вересня 2023 року. Об’єкт дослідження – малі та середні підприємства, які здійснюють бізнес-діяльність в Україні під час повномасштабного вторгнення. Проблема дослідження – визначення бізнес-стратегій та інтернет-маркетингових стратегій, які використовували малі та середні підприємства після повномасштабного вторгнення. Мета дослідження – визначити найбільш ефективні інтернет-маркетингові стратегії та інструменти інтернет-маркетингу, які допомогли встояти малому та середньому бізнесу після повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну і в подальшому зростати. Дослідження проводилося за допомогою глибинних інтерв’ю з представниками малого та середнього бізнесу з різних регіонів України та з різних сфер діяльності. В результаті категоріального аналізу відповідей було узагальнено три періоди виживання підприємств за хронологією військово-політичних подій в країні. Авторами визначено відповідні інтернет-маркетингові стратегії малих та середніх підприємств, виокремлено ті, які допомогли малим та середнім підприємствам збільшити свої довоєнні економічні показники. Окреслено причини глибинної кризи малих та середніх підприємств. Визначено інтенсивність та ефективність використання інструментів інтернет-маркетингу малим та середнім бізнесом після повномасштабного вторгнення. Особливість отриманих результатів – дослідження стратегій інтернет-маркетингу і успішних бізнес-стратегій малих та середніх підприємств під час війни. Наукова новизна дослідження полягає в класифікації періодів виживання і зростання підприємств малого та середнього бізнесу і визначенні найбільш ефективних інтернет-маркетингових стратегій для цих періоді. Авторами систематизовано ефективність та інтенсивність використання інструментів інтернет-маркетингу. Отримані результати можуть бути використані малими та середніми підприємствам для формування напрямів подолання кризи та ефективного застосування інструментів цифрового маркетингу. Отримані результати мають практичну цінність для підприємств малого та середнього бізнесу інших країн, де є ймовірність настання збройного конфлікту.
Keywords: бізнес-стратегії виживання, бізнес-стратегії зростання, війна, інтернет-маркетингові стратегії, інструменти цифрового маркетингу, малі та середні підприємства.
How to Cite: Oklander, M., Yashkina, O., Zlatova, I., Cicekli, I., & Letunovska, N. (2024). Digital Marketing in the Survival and Growth Strategies of Small and Medium-Sized Businesses During the War in Ukraine. Marketing and Management of Innovations, 15(1), 15–28. https://doi.org/10.21272/mmi.2024.1-02
Abstract Views
PDF Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
References
- Ates, A., & Acur, N. (2022). Making obsolescence obsolete: Execution of digital transformation in a high-tech manufacturing SME. Journal of Business Research, 152, 336-348. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ballerini, J., Herhausen, D., & Ferraris, A. (2023). How commitment and platform adoption drive the e-commerce performance of SMEs: A mixed-method inquiry into e-commerce affordances. International Journal of Information Management, 72, 102649. [Google Scholar][CrossRef]
- Cao, G., & Weerawardena, J. (2023). Strategic use of social media in marketing and financial performance: The B2B SME context. Industrial Marketing Management, 111, 41-54. [Google Scholar] [CrossRef]
- Dahnil, M. I., Marzuki, K. M., Langgat, J., & Fabeil, N. F. (2014). Factors influencing SMEs adoption of social media marketing. Procedia-social and behavioral sciences, 148, 119-126. [Google Scholar] [CrossRef]
- Desai, V., & Vidyapeeth, B. (2019). Digital marketing: A review. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 5(5), 196-200. [Google Scholar]
- Dwivedi, A., & Pawsey, N. (2023). Examining the drivers of marketing innovation in SMEs. Journal of Business Research, 155, 113409. [Google Scholar] [CrossRef]
- Dwivedi, Y. K., Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., Jain, V., Karjaluoto, H., Kefi, H., Krishen A. S., Kumar, V., Rahman, M. M., Raman, R., Rauschnabel, P. A., Rowley, J., Salo, J., Tran, G. A., & Wang, Y. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59, 102168. [Google Scholar] [CrossRef]
- Eggers, F. (2020). Masters of disasters? Challenges and opportunities for SMEs in times of crisis. Journal of business Research, 116, 199-208. [Google Scholar] [CrossRef]
- European Commission. (2023). Resource document. SME definition. [Link]
- Diia Business. (2022). The Keep Going Study: The Urgent Needs of Entrepreneurs in Wartime. Resource document. [Link]
- (2022). 2022 Business Leaders in Ukraine Survey. Resource document. ACC (American Chamber of Commerce Ukraine). [Link]
- Krause, D. R., Handfield, R. B., & Tyler, B. B. (2007). The relationships between supplier development, commitment, social capital accumulation and performance improvement. Journal of operations management, 25(2), 528-545. [Google Scholar] [CrossRef]
- Livch, D. (2022). The new face of Ukrainian entrepreneurship. Resource document. Economic truth. [Link]
- (2022). Digital Trends in Ukraine and the Impact of the russian Invasion. Resource document. Newage Digital Advertising. [Link]
- Oklander, M., Yashkina, O., Zlatova, I., & Cicekli, I. (2023) Marketing tools for small and medium-sized businesses in growth strategies during the war in Ukraine. Proceedings of the Marketing of innovations. Innovations in marketing (Poland, Bielsko-Biala, December, 2023) (eds. Illiashenko S.), Bielsko-Biala: WSEH, pp. 216-217. [Link]
- Oklander, M., Yashkina, O., Zlatova, I., & Cicekli, I. (2023b). Development of the Internet marketing “roadmap” for small businesses, taking into account the experience of the UK Resource document. Official site of the Odessa Polytechnic National University. [Link]
- Saura, J. R., Palacios-Marqués, D., & Ribeiro-Soriano, D. (2023). Digital marketing in SMEs via data-driven strategies: Reviewing the current state of research. Journal of Small Business Management, 61(3), 1278-1313. [Google Scholar] [CrossRef]
- Setkute, J., & Dibb, S. (2022). “Old boys’ club”: Barriers to digital marketing in small B2B firms. Industrial Marketing Management, 102, 266-279. [Google Scholar] [CrossRef]
- Skare, M., de Obesso, M. D. L. M., & Ribeiro-Navarrete, S. (2023). Digital transformation and European small and medium enterprises (SMEs): A comparative study using digital economy and society index data. International Journal of Information Management, 68, 102594. [Google Scholar] [CrossRef]
- Tolstoy, D., Nordman, E. R., & Vu, U. (2022). The indirect effect of online marketing capabilities on the international performance of e-commerce SMEs. International Business Review, 31(3), 101946. [Google Scholar] [CrossRef]
- Zhiry, K. (2023). Time for work: how Ukrainian business recovered and adapted during the war year. Resource document. UNIAN Information Agency. [Link]
- Zlatova, І. О. (2022). Digital marketing changes during the Russian war in Ukraine 2022. Marketing and Digital Technologies, 6(3), 15-24. [Google Scholar] [CrossRef]
View articles in other formats
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Coyright
Copyright (c) 2024 The Author(s).
Published by Sumy State University
Issue