Зміст |
Автори:
Томаш Роєк, Краківський економічний університет (Польща)
Сторінки: 266-281
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-23
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Сучасні концепції бізнес-моделей переважно орієнтовані на досягнення максимального розвитку підприємств. При цьому розвиток підприємств прямо залежить від обсягів залучених ресурсів, підвищення конкурентоспроможності та продуктивності праці. Автором зазначено, що на формування бізнес-моделі підприємства впливають як зовнішні, так і внутрішні фактори. У свою чергу, під внутрішніми факторами розуміють можливості зростання підприємства та ефективність управління ним. Зовнішні фактори формуються у ході співпраці підприємства з іншими суб’єктами господарювання та якості інституціонального середовища. Крім того, на формування бізнес-моделі підприємства впливають раніше прийняті стратегії розвитку. При цьому напрями розвитку підприємства виступають детермінантами і модифікаторами у процесі прийняття рішень, а також вибору адекватної стратегії подальшого розвитку. Систематизація наукових напрацювань з означеної проблематики засвідчила, що товарно- та ринково-орієнтовані стратегії розвиткує найбільш досліджуваними тематиками у даному напрямі. Базуючись на прикладах успішних підприємств, автором наголошено, щорозвиток підприємств може бути досягнутий двома шляхами. Так, автором виділено дві концепції бізнес-моделей, а саме: протоварна та проринкова концепції. У рамках даної статті висвітлено проблеми ринково-орієтованого розвитку підприємств, проринкової концепції бізнес-моделі, а також пов’язаних із ними стратегій розвитку. У свою чергу, емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих на основі даних обраної групи компаній, акції яких котируються на фондових біржах за 2010-2018 рр. Для аналізу панельних даних авторами використано аналіз частоти використання концепції бізнес-моделі. Таким чином, головна мета даної статті полягає у оцінці сучасних бізнес-моделей, спрямованих на розвиток підприємства та використовуваних стратегії розвитку. Відповідно до поставленої мети, автором перевірено гіпотезу: Н – проринкова концепція бізнес-моделі є провідною концепцією серед підприємств Польщі.У теоретичній частині дослідження приведено огляд та критичний аналіз літературних джерел з досліджуваної тематики, в той час як емпірична частина містить стратегічний аналіз компаній (зокрема, модель Ансофа) на основі матричного вектору. При цьому дана модель трансформована та модифікована у відповідності до головної мети дослідження. Застосування даної моделі дозволило автору визначити підприємства, які використовують аналізовану концепцію бізнес-моделі в групі досліджуваних підприємств та стратегій розвитку, які застосовуються цими підприємствами. Результати дослідження мають практичне значення і сприяють полегшеному процесу прийняття рішення польськими підприємцями при виборі правильної бізнес-моделі та передбаченні наслідків.
Ключові слова: розвиток бізнесу, бізнес-модель, стратегії розвитку, розвиток підприємства, проринкова концепція бізнес-моделі, стратегічний менеджмент.
Класифікація JEL: O12, D22.
Цитувати як: Rojek, T. (2019). Analysis of pro-market concept of business model Marketing and Management of Innovations, 2, 266-281. https://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-23
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Abdelkafi, N., Tauscher, K., 2016, Business models for sustainability from a system dynamics perspective, Organization and Environment, No. 29, pp. 74-96. https://doi.org/10.1177/1086026615592930.
- Afuah, A.N, Tucci, Ch.L., 2003, Internet Business Models and Strategies: Text and Cases, McGraw Hill, New York, p. 20.
- Ansoff, H.I., 1965, Corporate Strategy. An Analytic Approach to Business Policy for Growth and Expansion, McGraw-Hill Book Co., New York, p. 109.
- Ansoff, H.I., 1957, Strategies for diversification, Harvard Business Review, No. 35, pp. 113-124. https://doi.org/10.1016/0024-6301(72)90048-9.
- Arend, R., 2013, The business model: Present and future – beyond a skeumorph, Strategic Organisation, Vol. 11(4), pp. 390–402.
- Baden-Fuller, Ch., Mangematin, V., 2013, Business models: A challenging agenda, Strategic Organisation, Vol. 11(4), pp. 418–427.
- Boyd, H.W., Walker, O.C., Larréché, J.C., 1995, Marketing Management. A Strategic Approach with a Global Orientation, Irwin, Chicago, p. 35.
- Buckley, P.J., Tian, X., 2017, Internalization theory and the performance of emerging-market multinational enterprises, International Business Review, No. 26, pp. 976–990.
- Casadesus-Masanell, R., Ricart, J.E., 2010, From strategy to business models and onto tactics, Long Range Planning, Vol. 43, no. 2–3, pp. 195–215.
- Chesbrough, H., Rosenbloom, R.S., 2002, The Role of the Business Model In Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spinn-off Companies, Industrial and Corporate Change, Vol. 11, no. 3, p. 534.
- Creswell, J.W., 2014, Research design, Internatio. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington, DC: Sage.
- Cygler, J., Wyka, 2019, Internal barriers to international R&D cooperation: the case of Polish high tech firms, Forum Scientiae Oeconomia, Vol. 7, No. 1, p. 25-26.
- DaSilva, C.M., Trkman, P., 2014, Business model: What is it and what it is not?, Long Range Planning, No. 47, pp. 227–246.
- Doligalski, T., 2018, Internet Business Models and Types of Goods Offered​(November 9, 2018), Journal of Business Models, Vol. 6, No. 2, pp. 32-36, 2018. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3281756.
- Geissdoerfer, M., Vladimirova, D., Evans, S., 2018, Sustainable Business Model Innovation: A Review, Journal of Cleaner Production, No. 198, pp. 401-416.
- Grassl, W., 2012, Business Models of Social Enterprise: A Design Approach to Hybridity, ACRN Journal of Entrepreneurship Perspectives, Vol. 1, Issue 1, pp. 37–60, ISSN 2224-9729.
- Havemo, E., 2018, A visual perspective on value creation: Exploring patterns in business model diagrams, European Management Journal, Vol. 36, Iss. 4, pp. 441-452.
- Holopainen, M., Toivonen, M., 2012, Weak signals: Ansoff today, Futures, Vol. 44, Iss. 3, pp. 198-205.
- Johne, A., Storey, C., 1998, New service development: a review of the literature and annotated bibliography, Eur. J. Mark. Manag., vol. 32, No. 3/4, pp. 184–251.
- Johnson, M., Christensen, C., Kagermann, H., 2008, Reinventing Your Business Model, Harvard Business Review, Vol. 86, p. 52.
- Magretta, J., 2002, Why business models matter, Harvard Business Review, Vol. 80, pp. 86-92.
- Osterwalder, A., Pigneur, Y., Tucci, C.L., 2005, Clarifying Business Models: Origin, Present and Future of the Concept,Communications of the Association for Information Systems, Vol. 15, pp. 1-40.
- Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2010, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
- Pelikanowa, R., McGregor, R., 2019, The impact of the new EU trademark regime on entrepreneurial competitiveness, Forum Scientiae Oeconomia, Vol. 7, No. 2, p. 53-54.
- Richardson, J., 2008, The business model: an integrative framework for strategy execution, Strategic Change, Vol. 17, no. 5–6, pp. 133–144.
- Shafer, S., Smith, H., Linder, J., 2005, The Power of Business Models, Business Horizons, Vol. 48, Iss. 3, pp. 199-207.
- Smith, W., Binns, A., Tushman, M., 2010, Complex Business Models: Managing Strategic Paradoxes Simultaneously, Long Range Planning, Vol. 43, p. 450.
- Teece, D.J., 2010, Business model, business strategy and innovation, Long Range Planning, No. 43.
- Thompson, A.A, Strickland, A.J., 2003, Strategic Management: Concepts and Cases, McGraw-Hill, New York, p. 3.
- Zapletalova, B., 2017, Competitive strategies of the SMEs: empirical evidence from the Czech Republic, Forum Scientiae Oeconomia, Vol. 5, No. 3, p. 11-15.
- Zott, C., Amit, R., 2010, Business Model Design: An Activity System Perspective,Long Range Planning, Vol. 43, p. 222.
- Zott, C., Amit, R., Massa, L., 2011, The Business Model: Recent Developments and Future Research, Journal of Management, Vol 37.
|