Зміст |
Автори:
Вакас Садік, Університет COMSATS в Ісламабаді (Пакистан) Ібрагім Абдулла, Університет COMSATS в Ісламабаді (Пакистан) Аслам Кашиф, Університет COMSATS в Ісламабаді (Пакистан) Салман Зульфікар, Університет COMSATS в Ісламабаді (Пакистан).
Сторінки: 149-166
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-12
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Метою статті є оцінювання впливу впровадження інноваційних інструментів у блогах на рівень лояльності інтернет-споживачів. При цьому інновації підвищують рівень ефективності онлайн взаємодії (зростання довіри та рівня задоволеності) у соціальних мережах та блогах. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 254 відвідувачів соціальних мереж та блогів. Підґрунтям емпіричного дослідження стали результати відповідей на питання структурованої анкети, яка є адаптованою відповідно до існуючих наукових напрацювань. Відповідно до мети дослідження авторами проведено факторний аналіз та моделювання структурованих рівнянь за допомогою методу бутстреп на основі програмного забезпечення AMOS 24. Отримані результати дослідження свідчать про те, що два напрями інновацій (функціонування системи та диверсифікація) опосередковано впливають на онлайн лояльність через довіру та задоволення, тоді як інновації, пов’язані з соціальними технологіями, впливають на онлайн лояльність через довіру. Окрім цього, жоден із вищезазначених типів інновацій не має прямого впливу на онлайн лояльність відвідувачів веб-сайтів. З точки зору менеджменту, дане дослідження містить важливу інформацію щодо реакції користувачів на впровадження інновацій на веб-сайтах. Авторами наголошено, що отримані результати дослідження мають практичне значення для розробників веб-сайтів та онлайн бізнесу, сприяючи мінімізації витрат та максимізації прибутку за рахунок створення додаткової цінності для цільової аудиторії. У статті зазначено, що у даному дослідженні вперше проаналізовано взаємозв’язок між різними видами інновацій у блогах та онлайн лояльністю користувачів веб-сайтів, на яку опосередковано впливають два види інновацій. Результати дослідження можуть бути використані розробниками сайтів та платформ для блоггингу з метою залучення користувачів та підвищення рівня їх лояльності.
Ключові слова: інновації, послуга, соціальні мережі, блогерство, якість онлайн взаємодії, довіра, задоволення, онлайн лояльність, e-лояльність.
Класифікація JEL: L85, O32.
Цитувати як: Sadiq, W., Abdullah, I., Aslam, K., & Zulfiqar, S. (2020). Engagement Marketing: the Innovative Perspective to Enhance the Viewer’s Loyalty in Social Media and Blogging E-Commerce Websites Marketing and Management of Innovations, 1, 149-166. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-12
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Aaker, D. A. (2008). Strategic market management: John Wiley & Sons. [Google Scholar]
- Alavifar, A., Karimimalayer, M., & Anuar, M. K. (2012). Structural equation modeling vs multiple regression. Engineering Science and Technology: An International Journal, 2(2), 326-329. [Google Scholar]
- Allagui, A., & Temessek, A. (2004). Testing an e-loyalty conceptual framework. Journal of e-business, 4(1), 1-6.
- Amin, M. (2016). Internet banking service quality and its implication on e-customer satisfaction and e-customer loyalty. International Journal of bank marketing. [Google Scholar] [CrossRef]
- Anderson, R. E., Babin, B. J., Black, W. C., & Hair, J. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective.
- Anderson, R. E., & Srinivasan, S. S. (2003). E‐satisfaction and e‐loyalty: A contingency framework. Psychology & marketing, 20(2), 123-138. [Google Scholar] [CrossRef]
- Barras, R. (1986). Towards a theory of innovation in services. Research policy, 15(4), 161-173. [Google Scholar] [CrossRef]
- Beldad, A., De Jong, M., & Steehouder, M. (2010). How shall I trust the faceless and the intangible? A literature review on the antecedents of online trust. Computers in Human Behavior, 26(5), 857-869. [Google Scholar] [CrossRef]
- Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological bulletin, 107(2), 238. [CrossRef] [CrossRef]
- Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological bulletin, 88(3), 588. [Google Scholar] [CrossRef]
- Berry, L. L., Shankar, V., Parish, J. T., Cadwallader, S., & Dotzel, T. (2006). Creating new markets through service innovation. MIT Sloan management review, 47(2), 56. [Google Scholar]
- Bharadwaj, S. G., Varadarajan, P. R., & Fahy, J. (1993). Sustainable competitive advantage in service industries: a conceptual model and research propositions. Journal of marketing, 57(4), 83-99. [Google Scholar] [CrossRef]
- Boulos, M. N., Maramba, I., & Wheeler, S. (2006). Wikis, blogs and podcasts: a new generation of Web-based tools for virtual collaborative clinical practice and education. BMC medical education, 6(1), 41. [Google Scholar] [CrossRef]
- Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Testing structural equation models, 154, 136. [Google Scholar]
- Brun, I., Rajaobelina, L., & Ricard, L. (2014). Online relationship quality: scale development and initial testing. International Journal of Bank Marketing. [Google Scholar] [CrossRef]
- Carroll, N., Richardson, I., & Whelan, E. (2012). Service science: an actor-network theory approach. International Journal of Actor-Network Theory Techological Innovation (IJANTTI), 4(3), 51-69. [Google Scholar] [CrossRef]
- Cayzer, S. (2004). Semantic blogging and decentralized knowledge management. Communications of the ACM, 47(12), 47-52. [Google Scholar] [CrossRef]
- Cheng, C. C., & Krumwiede, D. (2012). The role of service innovation in the market orientation—new service performance linkage. Technovation, 32(7), 487-497. [Google Scholar] [CrossRef]
- Coeckelbergh, M. (2011). What are we doing? Microblogging, the ordinary private, and the primacy of the present. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 9(2), 127-136. [Google Scholar] [CrossRef]
- Cooper, R. G, Cooper, R. G., & Edgett, S. J. (1999). Product development for the service sector: lessons from market leaders: Basic Books.
- Corritore, C. L., Kracher, B., & Wiedenbeck, S. (2003). On-line trust: concepts, evolving themes, a model. International journal of human-computer studies, 58(6), 737-758. [Google Scholar][CrossRef]
- Duffy, P. D., & Bruns, A. (2006). The use of blogs, wikis and RSS in education: A conversation of possibilities. [Google Scholar]
- Durand, T., & Dubreuil, M. (2001). Humanizing the future: managing change with soft technology. Foresight- The journal of future studies, strategic thanking and policy, 3(4), 285-295. [Google Scholar]
- Farkas, M. G. (2007). Social software in libraries: building collaboration, communication, and community online: Information Today, Inc. [Google Scholar]
- Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. [Google Scholar] [CrossRef]
- Freeman, L. (2004). The development of social network analysis. A Study in the Sociology of Science, 1, 687. [Google Scholar]
- Fruja, I., & Jivan, A. (2006). Economia serviciilor. Editura Mirton, Timişoara.
- Fuglsang, L., Sundbo, J., & Sorensen, F. (2011). Dynamics of experience service innovation: innovation as a guided activity–results from a Danish survey. The Service Industries Journal, 31(5), 661-677. [Google Scholar] [CrossRef]
- Garbarino, E., & Johnson, M. S. (1999). The different roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships. Journal of Marketing, 63(2), 70-87. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hansen, D., Shneiderman, B., & Smith, M. A. (2010). Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world: Morgan Kaufmann. [Google Scholar]
- Hara, N., & Hew, K, F. (2007). Knowledge-sharing in an online community of health-care professionals. Information Technology & People. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hennig-Thurau, T., Gwinner, K. P., & Gremler, D. D. (2002). Understanding relationship marketing outcomes an integration of relational benefits and relationship quality. Journal of service research, 4(3), 230-247. [Google Scholar] [CrossRef]
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hoe, S. L. (2008). Issues and procedures in adopting structural equation modeling technique. Journal of applied quantitative methods, 3(1), 76-83. [Google Scholar]
- Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. [Google Scholar] [CrossRef]
- Iacobucci, D., Saldanha, N., & Deng, X. (2007). A meditation on mediation: Evidence that structural equations models perform better than regressions. Journal of consumer psychology, 17(2), 139-153. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ip, R. K. F., & Wagner, C. (2008). Weblogging: A study of social computing and its impact on organizations. Decision Support Systems, 45(2), 242-250. [Google Scholar] [CrossRef]
- Jaw, C., Lo, J. Y., & Lin, Y. H. (2010). The determinants of new service development: Service characteristics, market orientation, and actualizing innovation effort. Technovation, 30(4), 265-277. [Google Scholar] [CrossRef]
- Jimenez-Jimenez, D., Valle, R. Z., & Hernandez-Espallardo, M. (2008). Fostering innovation: The role of market orientation and organizational learning. European Journal of Innovation Management, 11(3), 389-412. [Google Scholar] [CrossRef]
- Johnson, M. D., & Gustafsson, A. (2003). Competing in a service economy: how to create a competitive advantage through service development and innovation (Vol. 37): John Wiley & Sons.
- Joreskog, K. G., Dag, S., & Magidson, J. (1979). Advances in factor analysis and structural equation models. Abt books.
- Karmarkar, U. S., & Pitbladdo, R. (1995). Service markets and competition. Journal of operations management, 12(3-4), 397-411. [Google Scholar] [CrossRef]
- Jiangling, Z., & Dan, F. (2003). Data self-create in data storage system. Kybernetes. [Google Scholar] [CrossRef]
- Keenan, A., & Shiri, A. (2009). Sociability and social interaction on social networking websites. Library review. [Google Scholar] [CrossRef]
- Keh, H. T., & Xie, Y. (2009). Corporate reputation and customer behavioral intentions: The roles of trust, identification and commitment. Industrial marketing management, 38(7), 732-742. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kim, J., Lee, C., & Elias, T. (2015). Factors affecting information sharing in social networking sites amongst university students: Application of the knowledge-sharing model to social networking sites. Online Information Review. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kotler, P. (2009). Marketing management: A south Asian perspective: Pearson Education India. [Google Scholar]
- Krishnan, M. S., Ramaswamy, V., Meyer, M. C., & Damien, P. (1999). Customer satisfaction for financial services: the role of products, services, and information technology. Management science, 45(9), 1194-1209. [Google Scholar] [CrossRef]
- Law, J., & Lodge, P. (1984). Science for social scientists: Springer.
- Taylor, S. L., & Cosenza, R. M. (2002). Profiling later aged female teens: mall shopping behavior and clothing choice. Journal of consumer marketing. [Google Scholar] [CrossRef]
- Lewis, J. D., & Weigert, A. J. (1985). Social atomism, holism, and trust. The sociological quarterly, 26(4), 455-471. [Google Scholar] [CrossRef]
- Li, Y.-M., & Chen, C. W. (2009). A synthetical approach for blog recommendation: Combining trust, social relation, and semantic analysis. Expert Systems with Applications, 36(3), 6536-6547. [Google Scholar] [CrossRef]
- Liang, C. J., Chen, H. J., & Wang, W. H. (2008). Does online relationship marketing enhance customer retention and cross-buying? The service industries journal, 28(6), 769-787. [Google Scholar] [CrossRef]
- Liao, C.H., Yen, H. R., & Li, E. Y. (2011). The effect of channel quality inconsistency on the association between e-service quality and customer relationships. Internet Research. [Google Scholar] [CrossRef]
- Liinamaa, J., & Gustafsson, M. (2010). Integrating the customer as part of systems integration. International Journal of Managing Projects in Business, 3(2). [Google Scholar] [CrossRef]
- Liu, Z., Liu, L., & Li, H. (2012). Determinants of information retweeting in microblogging. Internet Research. [Google Scholar] [CrossRef]
- McKnight, D. H., Choudhury, V., & Kacmar, C. (2002). Developing and validating trust measures for e-commerce: An integrative typology. Information systems research, 13(3), 334-359. [Google Scholar] [CrossRef]
- Miles, I. (1993). Services in the new industrial economy. Futures, 25(6), 653-672. [Google Scholar] [CrossRef]
- Möller, K., Rajala, R., & Westerlund, M. (2008). Service innovation myopia? A new recipe for client-provider value creation. California Management Review, 50(3), 31-48. [Google Scholar][CrossRef]
- Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of marketing, 58(3), 20-38. [Google Scholar] [CrossRef]
- Netemeyer, R. G., Bearden, W. O., & Sharma, S. (2003). Scaling procedures: Issues and applications. Sage Publications. [Google Scholar] [CrossRef]
- Nusair, K. K., & Kandampully, J. (2008). The antecedents of customer satisfaction with online travel services: a conceptual model. European Business Review. [Google Scholar] [CrossRef]
- Nusair, K. K., Bilgihan, A., & Okumus, F. (2013). The role of online social network travel websites in creating social interaction for Gen Y travelers. International journal of tourism research, 15(5), 458-472. [Google Scholar] [CrossRef]
- O’Cass, A., & Ngo, L. V. (2007). Market orientation versus innovative culture: two routes to superior brand performance. European Journal of Marketing. [Google Scholar] [CrossRef]
- Oliver, R. L. (1977). Effect of expectation and disconfirmation on postexposure product evaluations: An alternative interpretation. Journal of applied psychology, 62(4), 480. [Google Scholar][CrossRef]
- Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of marketing research, 17(4), 460-469. [Google Scholar]
- Oliver, R. L. (1981). Measurement and evaluation of satisfaction processes in retail settings. Journal of retailing. [Google Scholar]
- Oliver, R. L. (2014). Satisfaction: A behavioral perspective on the consumer: A behavioral perspective on the consumer. Routledge. [Google Scholar]
- Ortega, B. H., Martínez, J. J., & De Hoyos, M. J M. (2007). Influence of the business technological compatibility on the acceptance of innovations. European Journal of Innovation Management. [Google Scholar] [CrossRef]
- Papastathopoulou, P., & Hultink, E. J. (2012). New service development: An analysis of 27 years of research. Journal of Product Innovation Management, 29(5), 705-714. [Google Scholar][CrossRef]
- Podger, D. (1976). The Human Factor in Small Business Computer Systems: A Design Method. Personnel Review. [Google Scholar] [CrossRef]
- Radclyffe-thomas, n. (2012). Blogging is addictive! A qualitative case study on the integration of blogs across a range of college level courses. Increasing student engagement and retention using online learning activities: Wikis, blogs, and webquests, 6, 75-107. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ramirez, R. (1999). Value co-production: intellectual origins and implications for practice and research. Strategic management journal, 20(1), 49-65. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ramonjavelo, V., Préfontaine, L., Skander, D., & Ricard, L. (2006). Une assise au développement des PPP: la confiance institutionnelle, interorganisationnelle et interpersonnelle. Canadian Public Administration, 49(3), 350-374. [Google Scholar] [CrossRef]
- Rogers, E. M. (2010). Diffusion of innovations: Simon and Schuster. [Google Scholar]
- Rotter, J. B. (1967). A new scale for the measurement of interpersonal trust1. Journal of personality, 35(4), 651-665. [Google Scholar] [CrossRef]
- Rust, R. T., Inman, J. J., Jia, J., & Zahorik, A. (1999). What you don’t know about customer-perceived quality: The role of customer expectation distributions. Marketing Science, 18(1), 77-92. [Google Scholar] [CrossRef]
- Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling: psychology press[Google Scholar] [CrossRef]
- Smith, L. C. (1980). Implications of artificial intelligence for end user use of online systems. Online Review. [Google Scholar] [CrossRef]
- Sönmez, E. (2010). Brand loyalty and brand sensitivity in wear: the research on young people. Erciyes Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(28), 67-91. [Google Scholar]
- Srinivasan, S. S., Anderson, R., & Ponnavolu, K. (2002). Customer loyalty in e-commerce: an exploration of its antecedents and consequences. Journal of retailing, 78(1), 41-50. [Google Scholar] [CrossRef]
- Su, C. S. (2011). The role of service innovation and customer experience in ethnic restaurants. The Service industries journal, 31(3), 425-440. [Google Scholar] [CrossRef]
- Thaichon, P., Lobo, A., & Mitsis, A. (2014). Achieving customer loyalty through service excellence in internet industry. International Journal of Quality and Service Sciences. [Google Scholar][CrossRef]
- Thompson, V. A. (1965). Bureaucracy and innovation. Administrative science quarterly, 1-20. [Google Scholar] [CrossRef]
- Urban, G. L., Amyx, C., & Lorenzon, A. (2009). Online trust: state of the art, new frontiers, and research potential. Journal of interactive marketing, 23(2), 179-190. [Google Scholar] [CrossRef]
- Watson, G. P. (2011). Micro-blogging and the higher education classroom: Approaches and considerations. Teaching arts and science with the new social media, 3, 365-383. [Google Scholar][CrossRef]
- White, M., & Noerr, P. (1976). A brief introduction to data storage and retrieval in MERLIN (MachinE Readable Library INformation). Program. [Google Scholar] [CrossRef]
- Williamson, O. E. (1993). Calculativeness, trust, and economic organization. The journal of law & economics, 36(1, Part 2), 453-486. [Google Scholar]
- Wu, J. H., & Hisa, T. L. (2005). Analysis of E-commerce innovation and impact: a hypercube model. Electronic Commerce Research and Applications, 3(4), 389-404. [Google Scholar][CrossRef]
- Yang, M. H., Weng, S. S., & Hsiao, P. I. (2014). Measuring blog service innovation in social media services. Internet Research. [Google Scholar] [CrossRef]
- Yen, H. R., Wang, W., Wei, C. P., Hsu, S. H. Y., & Chiu, H. C. (2012). Service innovation readiness: Dimensions and performance outcome. Decision Support Systems, 53(4), 813-824. [Google Scholar] [CrossRef]
- Zeithaml, V. A. (2000). Service quality, profitability, and the economic worth of customers: what we know and what we need to learn. Journal of the academy of marketing science, 28(1), 67-85. [Google Scholar] [CrossRef]
- Zhang, L., & Peng, T. Q. (2015). Breadth, depth, and speed: diffusion of advertising messages on microblogging sites. Internet Research. [Google Scholar] [CrossRef]
|