Зміст |
Автори:
Люсія Барткова, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5348-2160 доктор, доцент, Інститут управлінських систем, Університет Матея Беля, Словаччина Ленка Веселовська, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1867-2692 доктор, доцент Інституту управлінських систем Університету Матея Беля, Словаччина
Сторінки: 182-198
Мова: Англійська
DOI: https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-16
Отримано: 20.02.2023
Прийнято: 27.03.2023
Опубліковано: 31.03.2023
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Подвійні стандарти якості (дуальна якість) – це ситуація, коли компанія продає свої продукти на міжнародних ринках під тією самою торговою маркою та у ідентичній або дуже схожій упаковці, але з різними складовими або якістю. Це найбільше впливає на рівень задоволення споживачів, які можуть відчувати себе менш гідними, якщо отримають нижчу якість, ніж за кордоном. У Європі було проведено кілька порівняльних тестів, які показали, що дуальна якість існує, хоча не завжди було підтверджено гіпотезу про наявність більш якісних товарів на ринку Західної Європи. Агенції, національні політики, Європейська комісія, виробники та дистриб’ютори, а також споживачі за кордоном також висловлювали свої думки щодо подвійних стандартів якості товарів. Низка країн вже провели дослідження щодо думок споживачів про використання подвійних стандартів якості товарів, але подібні дослідження відсутні в Словаччині, що і обумовлює актуальність даного дослідження. Тривалий час також було відсутнє рішення для цієї ситуації, оскільки виробники відстоювали свою позицію, стверджуючи, що вони лише задовольняють вимоги споживачів. Основною метою цієї статті є вивчення думок споживачів щодо подвійних стандартів якості товарів та формування шляхів вирішення цієї проблеми. Аналіз думок споживачів у Словацькій Республіці базується на результатах первинних досліджень, проведених на вибірці з 987 респондентів. На основі результатів дослідження та узагальнення політик Європейського Союзу авторами розроблено пропозиції щодо вирішення проблеми подвійних стандартів якості товарів в країнах ЄС, які була адаптовані до умов Словацької Республіки. Авторами запропоновано сформувати Словацьку інспекцію з торгівлі (STI) як головного органу, відповідального за вирішення проблеми подвійних стандартів якості товарів у Словаччині. STI повинно бути відповідальним за отримання та обробку пропозицій у разі підозри на виявлення випадків подвійних стандартів якості товарів, координацію проведення тестування продуктів та комунікацію з власниками брендів. Крім того, авторами наголошено на необхідності інтенсифікації комунікації з власниками брендів з метою мінімізації випадків подвійних стандартів якості товарів.
Ключові слова: подвійна якість, споживачі, Європейський Союз.
Класифікація JEL: Q18, M38, M31.
Цитувати як: Bartkova, L., & Veselovska, L (2023). Does Dual Quality of Products in the European Union Truly Bother Consumers? Marketing and Management of Innovations, 1, 182-198. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.1-16
Ця стаття публікуються за ліцензією Creative Commons Attribution International License
Список використаних джерел
- Act no. 110/1997 on foodstuffs and tobacco products.
- Almli, V. L., Verbeke, W., Vanhonacker, F., Næs, T. & Hersleth, M. (2021). General image and attribute perceptions of traditional food in six European countries. Food Quality and Preference. 22(1). 129-138. . [Google Scholar] [CrossRef]
- BEUC. (2018). Dual product quality across Europe: State-of-play and the way forward. The European Consumer Organization. Retrieved from [Link]
- Bukari, C., Aning-Agyei, M. A., Kyeremeh, C., Essilfie, G., Amuquandoh, K. F., Owusu, A. A., … & Bukari, K. I. (2022). Effect of COVID-19 on household food insecurity and poverty: Evidence from Ghana. Social indicators research, 159(3), 991-1015. [Google Scholar] [CrossRef]
- Buve, C., Saeys, W., Rasmussen, M. A., Neckebroeck, B., Hendrickx, M., Grauwet, T. & Loey, A. V. (2022). Application of multivariate data analysis for food quality investigations: An example-based review. Food Research International, 151, 110878. [Google Scholar] [CrossRef]
- Carlsen, L. & Bruggemann, R. (2021). Stakeholders’ Opinions: Food Sustainability as an Exemplary Case. Social Indicators Research. 157(2021). 43–56. [Google Scholar] [CrossRef]
- Cupak, A., Pokrivčak, J., & Rizov, M. (2016). Diverzifikacia spotreby potravín na Slovensku. Politicka ekonomie, 64(5), 608-626. [Google Scholar] [CrossRef]
- Česka televize. (2017). Eurokomisařka Jourova chce kvůli dvojí kvalitě potravin jednat s výrobci. Czech Television. Retrieved from [Link]
- ČTK. (2017). Dvojí kvalita potravin je věc inspekcí jednotlivých statů, řekla Jourova. iDnes. Retrieved June 14, 2022, from [Link]
- De Canio, F., & Martinelli, E. (2021). EU quality label vs organic food products: A multigroup structural equation modeling to assess consumers’ intention to buy in light of sustainable motives. Food Research International, 139, 109846. [Google Scholar] [CrossRef]
- Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council of 11 May 2005 concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market. European Commission. Retrieved from [Link]
- Directive (EU) 2019/2161 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2019 amending Council Directive 93/13/EEC and Directives 98/6/EC, 2005/29/EC and 2011/83/EU of the European Parliament and of the Council as regards the better enforcement and modernisation of Union consumer protection rules. European Commission. Retrieved from [Link]
- dTest. (2016a). Sucha psí krmiva. 9(2016). dTest. Retrieved June 14, 2022, from [Link]
- dTest. (2016b). Rozdílna kvalita potravin v EU. dTest. Retrieved from [Link]
- dTest. (2017a). Bělicí zubní pasty vyrobene pro český, italský, francouzský a portugalský trh. dTest. Retrieved from [Link]
- dTest. (2017b). Test dvojí kvality pracích prostředků 2017. dTest. Retrieved from [Link]
- dTest. (2018a). Toaletní papíry Billa pro český a rakouský trh. dTest. Retrieved from [Link]
- dTest. (2018b). Prostředky na ruční mytí nadobí. dTest. Retrieved from [Link]
- dTest. (2018c). Dětske jednorazove pleny Pampers. dTest. Retrieved from [Link]
- Ekonomika. (2016). Test potvrdil, že Češi dostavají jine potraviny než Němci. Česka šunka vypada lepe, ale ma meně masa. Aktuality. Retrieved from [Link]
- Euractiv. (2011). Sú v nových členských krajinach nekvalitnejšie potraviny? Euractiv. Retrieved from [Link]
- Euractiv. (2019). Problem s rozdielnym zložením potravín existuje, no nehovorí nič o ich kvalite. Euractiv. Retrieved from [Link]
- European Commmission. (2017). State of the Union 2017. European Commision. Retrieved from [Link]
- European Commission. (2018a). Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Council Directive 93/13/EEC of 5 April 1993, Directive 98/6/EC of the European Parliament and of the Council, Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council and Directive 2011/83/EU of the European Parliament and of the Council as regards better enforcement and modernisation of EU consumer protection rules. European Commision. Retrieved from [Link]
- European Commission. (2018b). Report on dual quality of products in the single market. European Commision. Retrieved from [Link]
- European Commission. (2018c). Framework for selecting and testing of food products to assess quality related characteristics: EU harmonised testing methodology. European Commision. Retrieved June 14, 2022, from [Link]
- European Commission. (2019a). Dual Food Quality: Commission releases study assessing differences in the composition of EU food products. European Commision. Retrieved from [Link]
- European Commission. (2019b). New Deal for Consumers: European Commission welcomes provisional agreement on strengthening EU consumer protection rules. European Commision. Retrieved from [Link]
- European Parliament. (2018). Report on dual quality of products in the single market. European Parliament. Retrieved from [Link]
- Forbes. (2018). Poles buy worse quality of food than Germany. UOKiK has no doubts. Forbes. Retrieved from [Link]
- Fotopoulos, Ch., & Krystallis, A. (2000). Are Quality Labels a Real Marketing Advantage? Journal of International Food & Agribusiness Marketing. 12(1). 1-22. [Google Scholar] [CrossRef]
- Guerrero, L., Claret, A., Verbeke, W., Enderli, G., Zakowska-Biemans, S., Vanhonacker, F., … & Hersleth, M. (2010). Perception of traditional food products in six European regions using free word association. Food quality and preference, 21(2), 225-233. [Google Scholar] [CrossRef]
- GfK. (2008). Slovaci nakupujú potraviny podľa kvality, cena je druhorada. GfK. Retrieved from [Link]
- GfK. (2015). Pri výbere obchodneho reťazca je najdôležitejšia čerstvosť, odhalil prieskum. GfK. Retrieved from [Link]
- GfK. (2017). Tretina ľudí nakupuje podľa letakov. GfK. Retrieved from [Link]
- Grimaccia, E., & Naccarato, A. (2022). Food Insecurity in Europe: A Gender Perspective. Social Indicators Research, 161(2022), 649–667. [Google Scholar] [CrossRef]
- Grunert, K. G. & Wills, J. M. (2007). A review of European research on consumer response to nutrition information on food labels. Journal of Public Health, 15(5), 385-399. [Google Scholar] [CrossRef]
- Grunert, K. G., & Aachmann, K. (2016). Consumer reactions to the use of EU quality labels on food products: A review of the literature. Food Control, 59(2016), 178-187. [Google Scholar] [CrossRef]
- Hassan, D., & Monier‐Dilhan, S. (2006). National brands and store brands: competition through public quality labels. Agribusiness: an international journal, 22(1), 21-30. [Google Scholar] [CrossRef]
- Horaček, F. (2019). Matečna sa teší, Čechom je to malo. Chystajú tvrdý zakaz dvojakej kvality potravín. Hospodarske noviny. Retrieved from [Link]
- Ranta, R., & Ichijo, A. (2022). Food, national identity and nationalism: From everyday to global politics. Springer Nature. [Google Scholar]
- Jiang, L. Hassan, M. M., Ali, S., Li, H., Sheng, R., & Chen, Q. (2021). Evolving trends in SERS-based techniques for food quality and safety: A review. Trends in Food Science & Technology. 112(2021), 225-240. [Google Scholar] [CrossRef]
- Klabusayova, N. (2018). Consumer in the European Union and Dual Food Quality. on European Integration 2018, 712. [Google Scholar]
- Klicnar, F. (2017). Pro nadnarodní firmy jsme druhořadí spotřebitele, myslí si většina Čechů. iDnes. Retrieved from [Link]
- Konuk, F. A. (2018). The role of store image, perceived quality, trust and perceived value in predicting consumers’ purchase intentions towards organic private label food. Journal of Retailing and Consumer Services, 43, 304-310. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kozakova, P. (2020). Ověření důvěry a spokojenosti zakazníků na českých slevových portalech metodou modelovaní strukturních rovnic. Politicka ekonomie, 68(4), 381-404. [Google Scholar] [CrossRef]
- Kušnírova, M. (2016). Ľudia chcú kvalitu. Kto sa neprispôsobí, bude mať problemy. Sme. Retrieved from [Link]
- Livingstone, E. (2019). Eastern Europe wins battle over double food standards. Politico. Retrieved from [Link]
- Mascarello, G., Pinto, A., Parise, N., Crovato, S., & Ravarotto, L. (2015). The perception of food quality. Profiling Italian consumers. Appetite, 89, 175-182. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ministry of Agriculture and Rural Development of the Slovak Republic. (2018). Členske štaty sa zjednotia v testovaní potravín na dvojakú kvalitu. Ministry of Agriculture and Rural Development of the Slovak Republic. Retrieved from [Link]
- Ministry of Agriculture and Rural Development of the Slovak Republic. (2019). Koniec dvojakej kvality potravín. Ministry of Agriculture and Rural Development of the Slovak Republic. Retrieved from [Link]
- Morvay, P. (2019). Firmy nas podvadzajú, lebo od nich podradne potraviny aj tak kupujeme. Denník N. Retrieved from [Link]
- Mth. (2016). V Česku jsou meně kvalitní potraviny než na Zapadě, lidem to vadí. Czech Television. Retrieved from [Link]
- Nagyova, S. (2015). Východ a zapad Európy rozdeľuje kvalita potravín. Pravda. Retrieved from [Link]
- Nilashi, M., Abumalloh, R. A., Almulihi, A., Alrizq, M., Alghamdi, A., Ismail, M. Y., Bashar, A., Zogaan, W. A. & Asadi, S. (2021). Big social data analysis for impact of food quality on travelers’ satisfaction in eco-friendly hotels. ICT Express. In Press. [Google Scholar] [CrossRef]
- Novotný, L. (2021). Visegrad Group countries as a junkyard of Europe? Quality of food and beverages as a theme of the 2019 European Parliament election campaigns-the case of Czechia. Eastern Journal of European Studies, 12(2), 46-65. [Google Scholar] [CrossRef]
- Petrescu, D. C., Vermeir, I., Burny, P., & Petrescu-Mag, R. M. (2022). Consumer evaluation of food quality and the role of environmental cues. A comprehensive cross-country study. European Research on Management and Business Economics, 28(2), 100178. [Google Scholar] [CrossRef]
- Pratt, J. (2007). Food values: The local and the authentic. Critique of anthropology, 27(3), 285-300. [Google Scholar] [CrossRef]
- Samekova, L. (2017). Pozrite si podrobný prehľad potravín, v ktorých našli veterinari rozdiely. Trend. Retrieved from [Link]
- Southey, F. (2019a). EU votes to blacklist ‘dual quality’ food with maximum €10m penalty. Foodnavigator. Retrieved from [Link]
- Southey, F. (2019b). Dual quality: Results quash East-West divide debate, yet reveal disparities back-of-pack. Foodnavigator. Retrieved from [Link]
- TASR. (2017). Nemecke potraviny boli aj lacnejšie ako v Česku, tvrdí Matečna. The News Agency of the Slovak Republic. Retrieved from [Link]
- TASR. (2018). Rakúsko postihy pre dvojitú kvalitu potravín v EÚ nechce. Matečna je ostro proti. The News Agency of the Slovak Republic. Retrieved from [Link]
- TASR. (2019). Európsky parlament schvalil smernicu o dvojakej kvalite produktov. The News Agency of the Slovak Republic. Retrieved from [Link]
- The Slovak Spectator, (2019). Dual quality in the EU will be punished. Sme. Retrieved from [Link]
- Toudert, D. & Bringas-Rabago, N. L. (2021). Interest in food, food quality, satisfaction, and outcomes in a border context: Gender, country of residence and born moderation. International Journal of Gastronomy and Food Science, 25, 100394. [Google Scholar] [CrossRef]
- Treiblmaier, H., & Garaus, M. (2023). Using blockchain to signal quality in the food supply chain: The impact on consumer purchase intentions and the moderating effect of brand familiarity. International Journal of Information Management, 68, 102514. [Google Scholar] [CrossRef]
- Truong, V.A., Lang, B., & Conroy, D. M. (2022). When food governance matters to consumer food choice: Consumer perception of and preference for food quality certifications. Appetite, 168, 105688. [Google Scholar] [CrossRef]
- Tsakiridou, E., Mattas, K. & Mpletsa, Z. (2009). Consumers’ food choices for specific quality food products. Journal of Food Products Marketing, 115(3), 200-212. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ulberth, F. (2021). Results of an EU wide comparison of quality related characteristics of branded food products. Part 2 – Sensory testing. European Commission. Retrieved from [Link]
- UOKiK. (2018). Good because German? Results of UOKiK tests. Office of Competition and Consumer Protection. Retrieved from [Link]
- Van der Lans, I. A., Van Ittersum, K., De Cicco, A., & Loseby, M. (2001). The role of the region of origin and EU certificates of origin in consumer evaluation of food products. European Review of Agricultural Economics, 28(4), 451-477. [Google Scholar] [CrossRef]
- Veselovska, L., Zavadský, J., & Zavadska, Z. (2020). Mitigating bribery risks to strengthen the corporate social responsibility in accordance with the ISO 37001. Corporate social responsibility and environmental management, 27(4), 1972-1988. [Google Scholar] [CrossRef]
- Veselovska, L. (2022). Dual quality of products in Europe: a serious problem or a marketing opportunity?. Total Quality Management & Business Excellence, 33(9-10), 1146-1163. [Google Scholar] [CrossRef]
- Zavadský, J. (2018). System manažerstva proti korupcii podľa normy ISO 37001:2016. Poprad: Výskumný ústav ekonomiky a manažmentu.
- Zavadský, J., Mala, D., Benčíkova, D., Sedliačikova, M., & Šatanova, A. (2020). Behavioral approach to quality: An empirical study in Slovak SMEs. Cogent Business and Management. [CrossRef]
|